От март по магазините: Етикетът ще в лева и евро, за да свикваме
Търговците на дребно се готвят за въвеждането на еврото. Ние сме в постоянни разговори със съответните ведомства, които отговарят за координацията на различните дейности, които са свързани с въвеждане на еврото. Водим активен диалог с Министерството на икономиката и Комисията за защита на потребителите. Думите са на Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружение за модерна търговия.
Това, което беше прието като нормативна рамка в края на предходния парламент, удовлетворява до голяма степен бизнеса, от гледна точка на яснота по какви правила ще трябва да се извършва етикетирането в две цени, обозначаването на фискалните бонове, и всички останали технически въпроси, от които зависи работата на търговците. Това ще бъде дълъг и сложен процес", коментира пред NOVA NEWS Николай Вълканов.
По негови думи има няколко индикатори, по които се следи кога ще се осъществи преходът от лева към евро.
"От март месец би трябвало да имаме двойно обозначение на цените в магазините. Но това зависи и от датата, която ще бъде фиксирана", обясни Вълканов.
Експертът казва, че , за да има позитивен конвергентен доклад, трябва да бъде спазен формално и последният критерий, който е свързан с инфлацията.
"Ваучерите за храна вече са електронни и са улеснение както за потребителите, така и за търговците. Когато една услуга се електронизира, разходите по поддръжката падат, но в случая се повишават с 1,8%, тъй като се включват банкови такси", каза Вълканов.
Има риск от дебалансиране на пазара на дребно, защото ваучерите за храна бяха увеличени главоломно през последните години. Те вече представляват 8-9% от продажбите на дребно на хранителни стоки и напитки", добави той.
Според Вълканов има две решения, свързани с темата с електронните ваучери.
"Едното е, че веднъж в годината финансовият министър има възможност да регулира разходите на ваучер операторите. Друго възможно решение е да се преосмисли политиката на ваучери", посочи още той.