От МОН признаха: Има проблем с образованието на ромската общност | ||||||
| ||||||
Учениците от ромски произход ще получават по 24 лева от държавата по проект "Подкрепа на ромски ученици за успешно завършване на средно образование". Проектът се реализира от Министерството на образованието и науката през Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства съвместно с Ромския образователен фонд.Сумата на практика е по-малка, отколкото се отпуска за стипендии за успех, обясни Кунева. Тя припомни, че участието на МОН в проекта за подпомагане на обучението на ученици от ромски произход е 40%, т.е. държавата гарантира едва 12 евро (или 24 лева) от общия размер на стипендиите. Останалите 60% от предвидени 30 евро за стипендии се дават от Ромския образователен фонд. Кунева посочи, че държавата отпуска стипендии за успех в размер между 35 и 50 лева. За тази година от бюджета на министерството са отделени близо 21 млн. лв за различни видове стипендии за учениците след VIII клас. Кунева посочи, че не приема критиките, че проектът за ромски стипендии дава наготово пари на децата само заради етноса им. По този проект са предвидени стипендии само за 700 ученици, при това в гимназиалния етап. Тук говорим за ученици, които са полагали усилия. Борили са се с бедност, с предразсъдъци, имало е социален и приятелски натиск да се откажат. Очевидно не става дума за плащане за ходене на училище, а за стимулиране на по-добър успех и е неправилно въпросът да се политизира, коментира министърът. Тя припомни, че миналата година заради бедност и по социални причини от образование са се отказали 2300 деца. Ние не делим учениците по етнически произход, но от разговори с директорите ни става ясно, че огромният процент на отпадналите са от ромската общност и затова е необходима допълнителна подкрепа, заяви Кунева. Едно дете, което расте в къща с книги, в която се говори на български и родителите му са грамотни, не стартира от едно и също ниво с дете, в чийто дом се говори ромски, няма книги и родителите му не могат да му помогнат. Децата от ромската общност започват първи клас с по-големи трудности, категорична беше Кунева. Тя каза, че новият закон разчита много на предучилищното образование да изравни нивото и децата да наваксат с българския език. |