© | | За нормалното поддържане на цялата републиканска пътна мрежа (около 20 хил. км) са необходими между 300 и 400 млн. лв., а приходите от винетките са около 200 млн. лв. Това съобщи за "Монитор" председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров.Той припомни, че ведомството му осигурява близо 200 000 безплатни винетки на службите за социално подпомагане. "Това коства на пътната агенция 12 млн. лв., които не й се възстановяват от държавния бюджет. Надявам се, че с въвеждането на тол таксите за тежкия трафик евентуално от 2017 г. ситуацията ще се промени. Тази система е много по-справедлива, защото се таксуват реално изминатите километри, а не за период от време. Принципът е най-много да плаща този, който в най-голяма степен руши пътя", добави пътният шеф.
Той припомни за подписаното през февруари споразумение със Световната банка за предоставяне на консултантски услуги за разработване на цялостна визия за въвеждането на електронна система за събиране на пътни такси.
"Консултантите, които ще бъдат наети, ще бъдат международни експерти с доказан опит в областта на тол системите. Тяхната експертиза, убеден съм, ще ни помогне успешно да въведем тази нова за българските пътища форма на таксуване и ще бъде направена оценка на нейното въздействие върху тежкотоварния трафик", поясни Лазаров.
По предварителни данни на агенцията общата стойност на нанесените щети от бедствията през зимата по републиканската пътна мрежа възлиза на 30 млн. лв., от които около 9 млн. лв. са за текущия ремонт, за осигуряване на непрекъснато, безопасно и удобно движение. Останалите около 21 млн. лв. са за участъци, за които е необходимо проучване и разработването на технически проекти за трайното им възстановяване, включително трайно стабилизиране и укрепване на скални и земни откоси.
Лазаров информира още за многото активиралите се свлачища и срутища в последните седмици, повредили важни пътища в страната.
"Предприели сме действия за укрепването на някои от тях, за други кандидатстваме за финансиране от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане. Най-опасните участъци са в Искърското и в Кресненското дефиле, в Прохода на републиката, по път І-1 (Е-79) Мездра - Ботевград, на път II-86 Асеновград - Смолян и III-866 Девин - Кричим, в Айтоския проход и на други места. АПИ има аварийна програма за спешни ремонти и укрепванията, но бюджетът й е ограничен и недостатъчен предвид ситуацията през последните месеци", добави шефът на пътната агенция.
"С отпуснатите 100 млн. лева от правителството ни беше предоставена изключителната възможност в кратки срокове да рехабилитираме 80 км от старите участъци на магистралите "Тракия" и "Хемус", които не са основно ремонтирани от 40 години. Предвиден е и ремонт на Аспаруховия мост във Варна", каза още инж. Лазаров. |