Това решиха депутатите с гласуването на промените в Закона за движение по пътищата.
В момента се допуска престой и паркиране на моторни превозни средства с допустима максимална маса до 2,5 тона върху тротоарите само на определените от собствениците на пътя или администрацията места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 2 метра за преминаване на пешеходци. Във всички останали случаи не се допуска престой и паркиране на моторни превозни средства върху тротоарите.
Първоначалният текст заковаваше глобата на 200 лева, но заради протести крайният вариант бе смекчен и тя ще е от 50 до 200 лева.
В текста депутатите записаха, че се санкционира спиране, с изключение на "разрешените места". За да са "разрешени места" тези тротоари, общините ще трябва да сложат знак на всеки един от тях.
С промените в закона се узаконява "синята зона" в големите градове, като думата "такса" се сменя с "цена". Причината е, че при "такса" трябва да се докаже, че парите от таксите отиват за подобряване на инфраструктура. При "цена" това не е необходимо.
Срещу тази промяна се обявиха социалистите. Таско Ерменков от БСП обвини мнозинството, че превръща паркирането в търговска дейност, а не в услуга.
По време на заседанието на НС днес коалиционните партньори ГЕРБ и РБ се скараха по въпроса кой трябва да събира парите от платеното паркиране. Съгласно предложените от ГЕРБ и РБ текстове синята и зелената зона се стопанисват от общински дружества, те могат да се отдават и на концесия.
От Патриотичния фронт поискаха да се запише изрично, че парите трябва да се събират от общински предприятия, защото при това положение те постъпват директно в бюджета на съответната община. Когато не е общинско предприятие, а общинско дружество, средствата постъпват в бюджета на дружеството и то евентуално отчислява дивидент за общината.
От БСП подкрепиха искането на патриотите, но то така и не беше прието. Георги Свиленски от левицата обяви, че градският транспорт така или иначе се субсидира от общините и няма значение дали парите ще дойдат от бюджета на общината или от общински дружество.
Не беше прието предложението на Георги Свиленски да се освобождават колите, вдигнати с "паяк" и прибрани в паркингите на паяците, срещу съставяне на акт за съответната сума, а не само срещу плащане кеш. Не беше прието и предложението му глобата за паркиране по тротоари и в паркове да започва от 20 лв., колкото е в момента, а не от 50 лв.
Свиленски напомни, че кметът на София Йорданка Фандъкова е признала, че в София няма достатъчно места за паркиране.