Нетните загуби на Холдинг БДЖ от 2005 г. до 2008 г. са под 2,5 милиона лева, а за периода от 2009 г. до 2012 г. вече достигат почти 193 милиона лева, посочи министър Папазов. По думите му тази негативна разлика е постигната на фона на сериозни съкращения от 4 701 човека в периода 2009 г. - 2012 г. на служители от дружествата към Холдинга. В същото време анализът сочи сериозно нарастване на предоставената субсидия през годините. От 2005 година до 2008 година Холдингът е субсидиран общо с 420 милиона лева, а от 2009 до 2012 година - със значително повече средства - 676,6 милиона лева.
Общият извод, според министър Данаил Папазов е, че Холдинг БДЖ и неговите дружества не са се управлявали правилно и са натрупали огромни задължения към НКЖИ и към кредиторите. Почти нито една препоръка от плана за спасяване на БДЖ, не е спазена с изключение може би единствено на съкращенията на персонала.
Във връзка с лошото финансово състояние на Холдинг БДЖ, непрекъснато намаляват приходите на НКЖИ от инфраструктурни такси. През от 2005 г. дружеството е имало приход от 147,6 милиона лева, а през 2012 г. намаляват до 87 413 хил. лева. В същото време драстично се увеличават предоставените средства от държавния бюджет за развитие и експлоатация на железопътната инфраструктура - от 41 милиона лева за 2005 г. на 217 милиона лева за 2012 г. В същото време от 2010 година до 2012 година в НКЖИ са направени съкращения на 20% от персонала.
Министър Папазов подчерта, че сред мерките за оздравяване на двете железопътни дружества, са прекратяване на приватизацията на "Товарни превози" и преструктурирането му, изчистване на задълженията на "Холдинг БДЖ" ЕАД към ДП "НКЖИ" по схемата дълг срещу собственост на три етапа до 2014 година, продажба на сгради и имоти.
Министър Данаил Папазов представи програма за оздравяването на двете дружества която включва:
• Изчистване на задълженията на "Холдинг БДЖ" ЕАД към ДП "НКЖИ" по схемата дълг срещу собственост на три етапа:
- До 15.07.2013 г. - 12 000 000 лв.
- До 31.12.2013 г. - 25 000 000 лв.
- До 31.12.2014 г. - 60 000 000 лв.
• Продажба на сградите и имотите на ДП Национална компания "Железопътна инфраструктура", прехвърлени от "Холдинг БДЖ" ЕАД по схемата дълг срещу собственост на три етана:
- До 31.12.2013 г. - 10 000 000 лв.
- До 30.06.2014 г. - 25 000 000 лв.
- До 30.06.2015 г. - 60 000 000 лв.
• Прехвърляне на жп мостовете на Фериботен комплекс Варна от ДП"НКЖИ" към ДП "Пристанищна инфраструктура" в срок до 31 декември 2013 г.
• Продажба на неоперагивни активи и скрап
• Преструктуриране на БДЖ "Товарни превози" ЕООД чрез:
- Краткосрочен план - края на 2013 г.
- Средносрочен план - края на 2014 г.
- Дългосрочен план - края на 2017 г.
• Дислокация на ръководството и администрацията на "Холдинг БДЖ" ЕАД, БДЖ "Товарни превози" и БДЖ "Пътнически превози" от сградата на ул. Иван Вазов на Централна жп гара София и жп гара Подуяне до декември 2014 г.
• Осъществяване на структурна оптимизация и стриктен контрол върху дейността на ДП Национална компания "Железопътна инфраструктура".