Близо 2.2 млрд. лв. се очаква да загуби българската икономика през идната 2019 г. заради недостига на шофьори на ТИР-ове. Това сочат данните от социологическо проучване, изготвено по поръчка на Съюза на международните превозвачи. Загубите се равняват на около 2% от БВП на страната. Въпреки че заплатите на шофьорите у нас са над 2 хиляди евро, няма желаещи за международни курсове. В резултат на това заради липсата на работна ръка в момента 15% от лицензираните камиони стоят без курсове.
"Трябва да вкараме поне 2-3 хиляди шофьори, които да поемат", изтъква Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи в България в ефира на БНТ. Частично решение на проблема може се очаква с подписването на двустранната спогодба между България и Украйна. Чрез нея у нас ще може по-лесно да се наемат на работа бесарабски българи.
"Много е важна тази спогодба за нас. Тя е важна за всички превозвачи, за всички хотелиери, за всички строителни фирми", коментира Ангел Попов, заместник-министър на транспорта. В понеделник се очаква решението на Върховния административен съд по жалбата на превозвачите срещу събирането на продуктова такса за камионите. Ако налогът не отпадане, от бранша не изключват и протести.
Общото събрание на Съюза в Пловдив излезе и с декларация за стопиране на т.нар. "пакет за мобилност", според който шофьорите от източноевропейските страни трябва да получават командировъчни като колегите си от Западна Европа, а задължителната 45-часова почивка на седмица да е в хотел. Според българския бизнес това е равносилно на фалит.