ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Нови правила за кредитите | ||||||
| ||||||
С въвеждането на това задължение се преодолява съществуващата в действащото законодателство липса на ясни и надеждни механизми за проследяване на дейностите по последващото обслужване на кредитите след придобиването им от купувачите. Следователно с тази мярка се адресира проблемът с прилагането на различни практики за събиране на вземанията, което крие рискове от нееднакво третиране на кредитополучателите и накърняване на техните права и законни интереси, пише в мотивите към проекта. Той предвижда задължение купувачът на кредити и лицето, обслужващо кредити, да изпълняват задълженията си добросъвестно и професионално, като третират справедливо кредитополучателите, зачитайки техните права и интереси. За целта информацията, която предоставят на длъжника трябва да бъде ясна, разбираема и коректна. Забранява се предоставянето на заблуждаваща информация. Забранява се събирачите на дългове да звънят по телефона на длъжниците в периода от 20:00 до 7:00 часа, както и в почивни и празнични дни. Те няма да имат право да осъществяват контакт във връзка с или по повод на вземането с лица, срещу които вземането не е прехвърлено. Фирмите за събиране на кредити няма да имат право да поставят уведомления и информация за дълга на потребителя под всякаква форма на обществени места. Забранява се прилагането на агресивни търговски практики по смисъла на Закона за защита на потребителите. Купувачите на кредити и лицата, обслужващи кредити, осъществяват комуникацията си единствено по телефона или с писма по електронната поща, адресирани лично до длъжника. Те трябва и да осигурят възможност на длъжника да посети техен офис по своя инициатива. Лицата, обслужващи кредити, са длъжни безвъзмездно, в рамките на вътрешните правила за осъществяване на тяхната дейност, да предвидят процедура за подаване и разглеждане на жалби от длъжниците. За целта трябва да поставят н офиса и на сайта си ясна, видима и четлива информация за процедурата за подаване на жалби, както и да дават информация какво се случва с тези жалби. Комисията за защита на потребителите оповестява публично процедура за обработване на жалби от потребители. Предвидени са и санкции, като за лице, обслужващо кредити, което не осигури справедливо и етично третиране на кредитополучателите, които не са потребители, се наказва с имуществена санкция в размер от 20 000 до 40 000 лв., а при повторно нарушение - от 40 000 до 80 000 лв. Промени са направени и в няколко други закона. В Закона за кредитите за недвижими имоти на потребители се предлага преди пристъпване към принудително изпълнение в разумен срок, като вземат предвид конкретните обстоятелства, довели до затруднения, кредиторите прилагат, когато е целесъобразно, мерки за преструктуриране. Такива мерки за преструктуриране отчитат положението на потребителя и се състоят най-малко от: 1. пълно или частично рефинансиране на договора за кредит; 2. промяна на съществуващите условия на договора за кредит, което може да включва, наред с другото: а) удължаване на срока на договора за кредит; б) промяна на вида на договора за кредит; в) разсрочване на плащането на всички или на част от вноските за погасяване за даден период; г) промяна на лихвения процент; д) предлагане на гратисен период; е) частични плащания; ж) конвертиране на валута; з) частично опрощаване и консолидиране на дълга. В Закона за частните съдебни изпълнители пък е записано, че частният съдебен изпълнител осъществява комуникация с кредитополучателите единствено по телефона или с писма на хартия или по електронната поща, адресирани лично до длъжника. По своя инициатива длъжникът може да посети кантората на частния съдебен изпълнител. Информацията, предназначена за кредитополучателите, трябва да е ясна, разбираема, коректна и да не въвежда в заблуждение. При получаване на плащане, частният съдебен изпълнител ще е длъжен да предостави на длъжника справка за полученото плащане и остатъка от задължението или писмо за освобождаване от задължението, пише pariteni.bg. Информацията се предоставя на хартиен или друг траен носител. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Морето край Царево ври от паламуд!
10:26 / 30.10.2024
Не правете като този шофьор от Айтос!
10:11 / 30.10.2024
Предлагат първият учебен час да започва в 9 часа
09:15 / 30.10.2024
Ето на какво се натъкнаха полицаи от Карнобат при проверка на автомобил
09:42 / 31.10.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета