GSM, купен с договор, не може да бъде върнат в рамките на едната седмица, през която клиентът има право да помисли дали действително иска да сключи договор с мобилния оператор. Това стана ясно, след като граждани сигнализираха, че са изпаднали в такова положение. Оказа се, че те са се възползвали от промоции на компании за мобилни услуги. След което обаче решили да се откажат от договора и в законово установения едноседмичен срок поискали да го прекратят. Въпреки отказа те са били задължени да купят апаратите, взети на промоция. При това цената вече не била промоционална и съответно е доста по-солена.
От "Глобул" обясниха, че субсидираните апарати (на промоция) са обвързани с договорите и поради това цената им е значително по-ниска, отколкото при самостоятелна продажба. Много често и при предишните общи условия за подписване на договор хората са избирали да станат абонати на най-ниската възможна тарифа за срок от една година и така модерният апарат пак е по-изгоден, отколкото да се купи директно.
Едноседмичният срок за размисъл по отношение на договора влиза в действие в момента на покупката на крайно устройство, се казва в обновените общи условия на "М-Тел". Това е позволено с изричен текст в промените в Закона за електронните съобщения. В чл. 148 е указано, че изключение от едноседмичния размисъл "се допуска в случаите, когато при подписване на договора се предоставят и крайни устройства".
Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Веселин Златев поясни, че всеки търговец е длъжен предварително да уведоми клиента за разликата между това да подпишеш договор, от който можеш да се откажеш, и да го направиш на промоция, когато вземаш и мобилен апарат. Ако това умишлено не се споменава от продавача, би могло да се третира като нелоялна търговска практика, но, от друга страна, не бива да се забравя и отговорността на купувача да се поинтересува от правата си при осъществяване на сделката. Няма начин да вземем обратно разпечатан апарат, дори да е в перфектно състояние, защото вече не можем да го продадем като нов, обясниха от мобилните оператори.
Отстъпката в цената, която се дава, е съобразена с продължителността и вида на договора, който всеки клиент подписва. Стойността на продаденото устройство обаче става пазарна, ако клиентът не иска да се обвърже с договор, обясниха от GSM операторите. Ако такава сделка е допустима, хората масово ще сключват договори за седмица и ще си остават с евтините телефони последен модел, обясниха от компаниите.
Мобилните оператори вече са публикували на своите интернет страници промените в общите условия, по които се подписват договори. Те са съобразени с промените в Закона за електронните съобщения. Операторите бяха длъжни да ги оповестят в своите сайтове до 29 февруари. Според промените най-важно за крайните клиенти е възможността след изтичане на срока на подписания договор, когато преминава в безсрочен, да могат с едномесечно предизвестие да преминат на друг оператор и да не плащат неустойки за това. Важно е за абонатите да знаят, че всяка смяна на тарифния план се счита за ново подписване на договор и минималният срок за това е поне една година.
За да не се оплакват потребителите от неразбрани условия, те вече разполагат с този едноседмичен срок, в който да четат внимателно. Според промените в закона всеки абонат ще може да поиска да не получава рекламни съобщения за игри или за други промоции. При достигане на кредитния лимит клиентът ще получава съобщение за това и ще може сам да поиска от оператора да ограничи част от услугите, които ползва. От КЗП отчитат значителен спад в броя на жалбите срещу мобилните оператори, като най-често те са за размера на сметките, а не за нарушени потребителски права.
Ако човек иска да е сигурен, че може да върне свободно купен мобилен телефон в едноседмичен срок, той може да го купи онлайн, където правилото е задължително за всички лицензирани търговци, поясни шефът на комисията Веселин Златев.
Източник: в. "Монитор"