Финансовите корекции представляват инструмент на държавата да оказва контрол по изпълнението на проектите с европейско финансиране и да съблюдава разходите по тях да бъдат извършвани в съответствие с националните и европейски правила. При установяване на нарушение управляващите органи могат да приспадат част от одобрената сума за даден проект и да я пренасочат към други мерки за финансиране. По същество, финансовите корекции са ресурс, който е договорен и разполагаем за разплащане към бенефициентите, но тъй като не може да бъде възстановен по проект с констатирано нарушение, той се запазва за държавата-членка и може да бъде инвестиран отново в изпълнението на други проекти.
От своя страна Европейската комисия при извършване на проверки също може да налага финансови корекции, включително и в случаите, когато държавата-членка не изпълнява задълженията си за коригиране на неправомерни разходи. До момента в България до налагане на финансови корекции от страна на ЕК, които да водят до намаляване на ресурса от фондовете, не се е стигало. През целия период страната е предприемала своевременно корективни действия с цел предотвратяването на негативни финансови последици.
Анализът показва, че въпреки че финансови корекции се налагат от началото на изпълнението на програмите, размерът на наложените санкции значително се е увеличил в годините - главно поради прекъсване на плащанията по две от големите оперативни програми през 2014 г. За сравнение, до края на 2013 г. общият размер на наложените финансови корекции по всички оперативни програми е близо 166 млн. лева, а само за 2014 г. те надхвърлят сумата от 280 млн. лева.
От началото на 2015 г. е в сила специално разработен механизъм в подкрепа на общините с наложени финансови корекции по оперативни програми. Чрез него те могат да кандидатстват за безлихвен заем от държавата за покриване на установените грешки при управление на проектите. В допълнение, със Закона за управление на средствата от ЕСИФ е предвидена изрична възможност за обжалване на наложените финансови корекции, което дава възможност за съдебен контрол на основанията и размера на корекциите.
Точният размер на наложените финансови корекции предстои да бъде изяснен допълнително, защото заявените от управляващите органи разходи за възстановяване са обект на одит, а също така една част от наложените корекции, са предмет на съдебно оспорване.