Над 70 хил. граждани се оплакаха на омбудсмана за мобилните оператори, топлофикация и банките

Автор: Лора Димитрова
Коментари (0)
17:18 / 31.03.2025
901
Над 76 200 граждани са потърсили помощ, съвет, защита или подкрепа от институцията на омбудсмана през 2024 г. Това става ясно от Годишния доклад на институцията, който бе внесен днес в Народното събрание. По закон това трябва да става всяка година до края на месец март.

Данните от доклада показват още, че доверието в националната правозащитна институция, въпреки липсата на омбудсман и заместник-омбудсман, остава високо и гражданите продължават да подават жалби и да търсят съдействие за решаване на своите казуси.

Припомняме, че от април 2024 г. институцията на националния омбудсман е в необичайна ситуация, породена от две важни събития – проф. Диана Ковачева напусна предсрочно поста омбудсман и на 17 април положи клетва като български съдия в Европейския съд по правата на човека. Малко по-рано – на 27 март заместник-омбудсманът Елена Чернева – Маркова подаде оставка с аргумента, че длъжността е за неполитизирани лица, които защитават правата и свободите на всички български граждани и заемането на политическа длъжност, каквато би била тази на министър-председател, е несъвместима с функциите й на заместник-омбудсман. Отказът й от поста бе следствие на конституционните промени, приети от 40-ото Народно събрание в края на 2023 г., с които бе регламентирно кои публични лица могат да бъдат назначени от президента за служебен премиер (т.нар. "домова книга“). Това са председателят на НС, управителят и подуправителят на Българската народна банка, председателят или зам.-председател на Сметната палата и омбудсманът или неговият заместник.

Статистиката показва, че обхванатите от проверки лица и ползвалите услугите на приемната на институцията са общо 34 648 граждани. Получените жалби през м.г. са повече от 12 500, а хората, потърсили съдействие по различни казуси, обединени в подписки, са 29 061.

И през 2024 г. традиционно най-много остават сигналите и жалбите на гражданите по въпроси, свързани с нарушени потребителски права – общо 33,21% от всички, постъпили в институцията през изминалата година. Гражданите се

оплакват от услугите на електроенергийните дружества, ВиК и мобилните оператори, топлофикация, банките и пр. Следват сигналите за нарушени социално-икономически права, които са 17,60%, за нарушено право на собственост – 11 на 100. Остава сериозен броят на нарушени права (6,52%) на граждани от частноправни субекти – кредитни и финансови институции, колекторски фирми и ЧСИ.

Подробности за дейността на институцията може да видите в доклада ТУК.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Правителството с важно решение за хората с трайни увреждания
Голяма фабрика обяви масово съкращение на работниците си
Засилени мерки по пътищата преди Великден!
Енергиен експерт: Решението България да не продава 2-та реактора ...
Група младежи пребиха момче
Важни съвети за всички, които ще пътуват за Великден


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).