НСИ: Спад на потребителското доверие през ноември спрямо юли
Потребителските нагласи през октомври се влошават рязко заради нарастващ песимизъм в оценките и очакванията на потребителите по отношение на икономическата ситуация в страната, на техните спестявания, на безработицата, както и по отношение на растящата инфлация и склонността им за пазаруване, показват резултати от последното тримесечно проучване на Националния статистически институт.
През октомври 2021 година общият показател на потребителското доверие в България спада с 10,8 пункта спрямо юли. Има влошаване на доверието на население както в селата (спад с 11,9 пункта), така и в градовете (понижение с 10,2 пункта).
Общата оценка през октомври на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца, са по-песимистични спрямо предходното наблюдение. Тези показатели се понижават съответно с 9,6 и с 13,3 пункта.
По-голяма част от потребителите определят настоящата икономическа ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, като се влошават и очакванията им по отношение на възможността да спестяват през следващите дванадесет месеца.
Същевременно потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, като се запазват и техните инфлационни очаквания за следващите дванадесет месеца.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът също нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.
Последната анкета на НСИ отчита и влошаване на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като по-резервирани са и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца.
Негативна е и нагласата на потребителите по отношение на извършването на разходи за "покупка на кола" и за "подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца.