НАЗП: Не винаги сте длъжни да предоставяте своето ЕГН при ползването на онлайн съдържание и услуги!
За никой от нас не е тайна, че Единният граждански номер е сред личните ни данни, по които най-лесно бихме могли да бъдем идентифицирани като конкретно физическо лице. Това е така, защото той представлява уникален за всеки български гражданин или постоянно пребиваващ в държавата ни чужденец код, съдържащ информация за рождената му дата – ден, година, месец, за пола и пр. На практика чрез него се извършва регистрация на всяко физическо лице, подлежащо на такава.
Съгласно регламент (ЕС) 2016/679 на ЕП и на Съвета администраторите на лични данни имат право само на минимума от данни, необходими за предоставянето на услугата, която сме потърсили при тях. Напълно възможно е фирмата да е в състояние да предостави услугите си, без да е нужно да събира и обработва каквито и да било лични данни на своите потребители. В случай, че за постигането на бизнес целите си доставчикът все пак трябва да разполога с определен набор от такава информация, то той е длъжен да извърши анализ, който да установи кои видове лични данни трябват и то в техния минимален обем.
Обикновено се оказва, че ЕГН-то не следва да е сред тях и експертите от Комисията за защита на личните данни и Националната асоциация за защита на потребителите съветват да не го предоставяте.
Важно е при сърфиране в интернет и ползване на услугите на доставчици на онлайн съдържание внимателно да прочитаме т. нар. "политика за поверителност“. В никакъв случай не трябва да споделяме лична информация публично – както ЕГН, така и своите имена, дата на раждане, адрес, телефонен номер и т.н. Практиката показва, че много хора не отделят време да прочетат "политиката за поверителност“ на даден сайт, бързо преминават към ползването на съдържанието му или са склонни да предоставят повече от необходимата лична информация за себе си, включително и ЕГН, а после остават неприятно изненадани от информацията, която лесно може да се намери за тях в мрежата.
Темата е част от стартиралата информационната кампания на КЗЛД и НАЗП към потребителите и администратори на лични данни относно защитата на личните данни на физическите лица, тяхното съхранение, обработване и използване.