Тази тенденция се допълва и от факта, че август е единственият месец от тази година с по-висока облагаема основа по ДДС спрямо миналата година", обясни Стефанов. Данъчен номер едно смята, че резултатите се дължат основно на летните акции на агенцията по морето и дисциплиниращия ефект от тях върху бизнеса. "Тенденцията през последните две години - 2008 г. и 2009 г., е била на спад на месечната основа за август спрямо юли. През тази година за първи път няма спад на оборота през месец август спрямо юли", допълни шефът на НАП. Грубите сметки на данъчните показват, че след осветяването на този солиден оборот в хазната ще влязат близо 200 млн. лв. налози.
През август инспектори от цялата страна извършиха масови проверки на заведения, дискотеки и магазини по курортите по Черноморието. Под постоянно наблюдения бяха поставени 36 обекта, стотици други бяха проверени за това дали отчитат коректно оборота си. "Като пряк фискален ефект от акцията по морето на светло излязоха над 4 млн. лв., а проверките имаха дисциплиниращ ефект и предизвикаха верижна реакция по отношение регистрирането на реалния търговски оборот", обясни Стефанов пред "Монитор". Проверките на НАП повишиха оборотите не само на заведенията, подложени на пряк контрол, но и на техните доставчици. Така например складовете за алкохол и безалкохолни напитки по морето започнаха да издават фактури за стоката, която продават по настояване на собствениците на дискотеки. От НАП предупреждават, че подобни проверки предстоят в зимните курорти и в софийските заведения. Данъчен №1 обясни, че служителите на НАП са избрали да се проверят първо най-посещаваните заведения, в които се върти и най-голям оборот. Инспекции на бирниците обаче са извършвани и по магазини и други търговски обекти, където също са се натъквали на сериозни нарушения. Стефанов обясни, че заведенията основно не отчитат реални обороти и не издават касови бонове. В много от случаите служителите са осигурени или на много ниски заплати, или изобщо не са.