"С доставката на тези вагони поставяме началото на поетапното обновяване на подвижния състав в българската железница и модернизацията на този толкова важен транспорт", каза още министър Московски. Той подчерта, че въпреки тежката икономическа ситуация и мерките по съкращаване на разходите, е направена стратегическата инвестиция, която дълго е била отлагана.
Спалните вагони са част от общо 30-те, които бяха поръчани в края на 2010 г. Промените в европейската нормативна уредба наложиха изменения в първоначалния график на доставка, но тази отсрочка бе дадена, за да може вагоните да отговарят на всички европейски изисквания, каза още министърът. По думите му процедурата по пускане в експлоатация е дълга, но е създадена необходимата организация в най-кратки срокове вагоните да са на разположение на клиентите на Български държавни железници.
"Новият подвижен състав ще пристигне в България поетапно до края на юни, като през юли се очакват още 8 вагона, а до края на годината ще разполагаме с всичките 30 вагона", заяви министър Московски. Това е много важно, защото този тип пътуване е предпочитано от пътниците на БДЖ и дава шанс на държавните железници да привличат повече клиенти, което в условията на криза е жизненоважно.
Ивайло Московски съобщи, че очаква през юли модернизираната част от жп линията Пловдив - Свиленград да бъде пусната в експлоатация. Трасето позволява скорост от 160 км/ч и е много важно за търговския обмен и връзките между България и Турция. По това трасе ще бъдат направени и последните тестове на вагоните. До края на годината очакваме да бъдем готови с другата отсечка по това направление - от границата ни до Свиленград, каза още министърът.
БДЖ са закупили за последно нови спални вагони през 1982 г., а нови седящи вагони - през 1987 - 1988 г.
Договорът за производство на 30 нови спални вагона, сключен между "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД и фирма "Тювасаш", е подписан през декември 2010 г. и е на стойност 63 млн. лева.
Турската страна произвежда новите вагони по европейските изисквания за оперативна съвместимост. Оценката за оперативна съвместимост ще се извърши от независим нотифициран орган от Великобритания. Той е нает с договор от завода производител, поради което БДЖ няма да влага допълнителни средства, а ще получи подвижен състав, оценен като оперативно съвместим.
Всеки вагон разполага с 10 спални кабини с по 3 легла. Подвижният състав е оборудван с душ, санитарен възел и помещение за предлагане на топли и студени напитки. Във всеки вагон има пожаро-известителна и информационна система. Климатичната инсталация на вагоните позволява индивидуалното регулиране на температурата във всяка кабина.
5 от вагоните са пригодени за обслужване на трудноподвижни лица. Във всяка кабина има шкафче с вградена мивка с течаща топла и студена вода.