© | - Г-н Московски, тествахте с премиера Борисов с 226 км в час първите 36 км от бързите релси. Кога ще бъде завършено цялото направление от Септември до Свиленград?- До няколко месеца тази линия ще бъде готова. Инфраструктурата позволява 200 км в час. Ако всичко върви добре и в БДЖ, догодина ще може да имаме и подвижен състав, който да се движи по тези релси.
- Догодина ще има нови влакове за скорост от 200 км в час?
- Ако в края на годината приключим успешно с концесията на летище София и с парите погасим заемите на БДЖ, ще останат средства за купуване на нов подвижен състав. Колегите от БДЖ готвят документацията за поръчката.
- Кога ще я обявите?
- До края на годината. Колко мотриси ще поръчаме, зависи от това с колко пари разполагаме. Предвидено е еднократно авансово плащане от концесионера за летище София, а търгът ще започне от 570 или 580 млн. лв.
Ако тази сума нарасне, а дълговете на БДЖ ги редуцираме, те в момента са 500 млн. лв., и ако държавата помогне малко, ще се опитаме с около 200 млн. лв. да купим нови влакове, които да пътуват от София до Свиленград и до Бургас.
В НКЖИ вече вървят процедурите за участъците София - Елин Пелин, Елин Пелин - Ихтиман и Ихтиман - София. Жп линията София - Волуяк и Волуяк - Драгоман трябва да я приключим в този програмен период. Ако това се случи, то в Южна България до 3 или 4 г. ще имаме нови бързи релси, нови влакове и нови гари.
- Кои са заявили намерение за летище София?
- Това са летищата Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, инвестиционният фонд зад "Хийтроу". Катарците и китайците също заявиха интерес, от Турция има. Очакваме финансовият ефект за държавата от концесията на летището да е 1,1 млрд. лв. Освен голямото авансово плащане за държавата има плащания всяка година, инвестиции. И ако това го сравниш със сделките за американските централи, БГА "Балкан", с "Лукойл", с далаверите в "Кремиковци", то е чудовищно.
- Говорите за управлението на Иван Костов?
- Да. И даже се чудя с какъв морал и с какви очи излизат сега да критикуват, като нямат тухла върху тухла сложена, най-големият грабеж на държавата стана по тяхно време.
- А концесията на аеропорта в Пловдив?
- В средата или края на юни ще отваряме оферти. Има интерес.
- В 2020 г. свършват ли парите от Европа, какво ще се прави с жп линиите в Северна България?
- Не е коректно това твърдение, че през 2020 г. приключват европейските пари. Приключват кохезионните мерки, но ще продължат други финансови инструменти, както е сега със "Свързана Европа". Вероятно няма да бъде безвъзмездно финансиране, може да е чрез финансов инженеринг, тогава може би ще се включат и банките.
- Това означава ли, че жп линиите в Северна България остават за обновяване след 2020 г.?
- Ние имаме проектна готовност. Проектът за жп линията Русе - Варна е готов, на идейна фаза е готов проекта за Мездра - Горна Оряховица, имаме проект Видин - Медковец. Така че може да се работи по Северна България, но няма финансиране.
- Кои са проектите по "Свързана Европа" в транспорта?
- Имаме три. Те са по това направление, което вече изговорихме - в Южна България.
- Още наливаме пари в Южна България?
- А какво да направим? Да оставим дупка в незавършен жп коридор в Южна България и да отидем в Северна ли? По направлението от сръбската граница до порт Бургас парите по оперативната програма не ни стигат и затова използваме "Свързана Европа".
- Колко пари са оттам?
- 406 млн. евро.
- Преживяхте срив в автомобилната администрация - арести и скандали за подкупи. Сега обмисляте едва ли не в изолирана космическа капсула да се решават листовки.
- Казва се изпитен терминал.
- Но проблемът е системен. Преди години колега от "168 часа" си купи книжка. Всеха се мерки. После се въведоха камери, таблети и пак се купуват книжки. Два пъти арести на шефове на ДАИ. Камери в колите на пътя и пак се плаща такса "спокойствие".
- Да, има системен проблем. Местата, където се пробива системата, за да се купи книжка, са няколко. Първо фалшив документ за самоличност - човек се представя от името на друг. Ние нямаме механизъм да го установим. Ако един неграмотен е стигнал до изпит, пробил е системата, как някой не е забелязал?
Нямаме партньорско и адекватно отношение от автошколите, които могат да ни предупредят. Трети момент - фалшиви дипломи, които няма как да проверим. Следващ момент - корупционният натиск е огромен. Но трябва да е ясно, че заплатите в тази администрация са изключително ниски.
- Какви са заплатите?
- Дадох пример с инспекторите, които са на пътя - 480 лв. са заплатите им.
- Е, трябва до 1000 лв. поне да ги докарат.
- Това казвам, това е корупционен натиск върху тях и те се поддават
- И какво правите?
- Ще ви кажа какво правим в момента. Колегите разработват анализ, който да доведе до окрупняване на контролните органи. Транспорта го контролира митницата с кантарите, министерството на земеделието с дезинфекцията, ДАИ, КАТ, пътната агенция с мобилни кантари, НАП с групите за фискалната полиция. Изговорил съм го с премиера да се обединят контролни органи. Дали ще остане един, 2-3, но не е нормално да са 6-7.
- Странно ми се вижда да се обединят митници, КАТ и ДАИ.
- Ако предоставим контролните функции от ДАИ на КАТ, то единствената разлика е, че катаджиите трябва да се научат да проверяват тахошайбите.
- И тираджиите ще дават на едно място пари.
- Както искате го наречете, но това е работещ вариант. Защо да не могат мобилните кантари на пътната агенция да се окрупнят с тези на митниците. Като мерят едно и също, да го прави един орган, а данните да се ползват от различните институции. Но пък да им се дадат по-добри заплати.
В рамките на месец колегите ще са готови с този анализ и ще го предоставя на премиера. Това ще е едната мярка. Другата е за изпитите - така наречените изпитни терминали, които ще представляват кабини, ще има едно електронно устройство, кандидатът ще си даде отговорите и ще си излезе. Те ще бъдат звукоизолирани, ще има видеонаблюдение.
- От преди месец-два ви пратих известия, че имаме сигнали, че в Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) се назначават некомпетентни хора, че се уволняват хора.
- Едно уточнение да направим. Няма никакви законови изисквания за длъжностите, които се заемат в ГВА. Изискванията са по длъжностни характеристики и на 100% всеки един от назначените отговаря на тях. Смяната на шефа на ГВА се наложи, защото получихме сигнали, изискахме и от специализирани органи проверка.
От тях имаме официални доклади, че и те са констатирали административни слабости. Няма данни за корупция и закононарушения. Но това ми беше достатъчно да освободя стария директор и на негово място сложих шеф на дирекция, който отговаря на всички условия.
Този човек (новият директор на ГВА Иван Иванов - б.р.) не само че отговаря на всички изисквания, а е сертифициран от Европейската агенция за авиационна безопасност във въздухоплаването (ЕАСА) да прави одити в други държави. За 2-3 г. е одитирал над 10 държави. И в момента е командирован за одит.
Източник: в. "24 часа" |