© Монитор | Млечна баница с тел е част от менюто на млечната кухня в Хасково. На непривичната метална гарнитура към ястието е попаднала хасковлийката Снежана Чолакова, след като в петък взела порциона за своята 13-месечна дъщеричка от пункт в кв. "Хисаря". Мъничето не успяло да изяде всичко и баницата била запазена за следващата сутрин.При опита да накъса баницата на по-ситни парчета ужасената майка забелязала сред продуктите метална тел.
"Беше като от тези, с които се връзват найлоновите опаковки на хляба", обяснява Снежана и придружава сигнала си със снимки. На тях личи, че телта е плътно завита между листата на баницата, така че едва ли е паднала случайно при разопаковането на някой хляб, а по-скоро е била сготвена заедно с продукта.
"Нямам думи да опиша възмущението си. Това е недопустимо. Метал в млечната баница. Ужас", ядосва се Снежана, чието живо майчинско въображение бързо нарисувало какво би се случило, ако детенцето й погълне телта. Снежана незабавно занесла обратно храната в млечния пункт, но не получила отговор на възмутените си питания. Пунктът се намира в хасковско ОДЗ, но то е само разпределител на храната, пристигаща централизирано от кетъринговата фирма "Дусма", която се грижи за храната във всички социални заведения в общината. Не станало ясно баницата така ли е донесена, или телта е попаднала впоследствие в нея. Като не получила отговор на въпросите си, Снежана подала официална жалба до БАБХ с оплакване от предлаганата храна. Имала и други забележки към нея. В менютата например никъде не били указани евентуалните алергени, както е по влязлата в сила от тази година наредба за етикетиране на хранителните продукти.
"Примерно дават кисел, с пресен сок, но не пише какъв е сокът. Голямото ми дете, което е на 5 години и половина, има алергия от мъхести плодове и не пие сокове от кайсия и праскова. Ако малката също е алергична, ще го разбера по трудния начин - с някоя криза", дава пример Снежана.
Според нея в менютата не са посочени още дали предлаганото мляко е от сухо или само прясно, в бисквитената торта има ли използвани ядки, които също са алергени, и т.н. Че подобни указания не са видели никъде, свидетелстват и някои от останалите майки, вземащи продукти от кухнята.
Според БАБХ-Хасково обаче от кетъринговата фирма посочват редовно алергените в храната, която изпращат до разпределителя. Негово пък е задължението на разлепваните отвън менюта на млечната кухня да опише съставките в ястието. От ОДЗ-тата с млечни кухни обаче контрират, че менютата им се изпращат по интернет от доставчика. "Ако на тях има описани алергени, ще ги разпечатаме така, за да ги видят родителите", опонират от забавачките и посочват, че те няма как да направят анализ на получаваната храна.
Никой от хасковския клон на "Дусман" не пожела да коментира ситуацията под претекст, че това могат да правят само в София. От централата на фирмата ни прехвърлиха към директора Васил Попов. Според секретарката му той не бил в офиса. От негово име тя поиска протокола за върнатата с тел храна. Манджата обаче не била приета обратно и съответно за нея няма протокол. "В такъв случай само си говорят", отсече секретарката, даваща ясно да разбере, че от "Дусман" не поемат отговорността за находката. От фирмата категорично отхвърлиха и в менютата им да не са посочени алергените - документите им били изрядни. Имали етикети с алергени на храните си. Само дето никой от потребителите им в Хасково не ги е виждал.
Източник: в. "Монитор" |