Целта е да се привлекат и задържат младите кадри в образователната система, които са все по-малко, предложи вчера директорът на Националния институт за обучение и квалификация в средното образование към МОМН Анелия Андреева на кръгла маса на тема "Квалификацията на учителите в България".
"Постоянното наставничество от страна на старши или главен учител ще помогне на младите да получат практически умения за ръководене на часовете, както и съвети за успешно общуване с децата и родителите", обясни Анелия Андреева. Според образователния експерт опеката над младите трябва да продължи през цялата първа учебна година. Така неопитните педагози щели да се предпазят от грешки и преки конфликти. "Повечето млади влизат в учебните часове с любов, но бързо се плашат и се обезкуражават, сблъсквайки се с практическите проблеми", изтъкна Анелия Андреева.
Експертът смята, че трябва да се променят нагласите на младите, за да се увеличи интересът към школското поприще. И припомни идеята на просветното министерство да се отпускат специални студентски стипендии за бъдещи учители. Младите кадри в образователната система са спешен приоритет за министерството, защото средната възраст на даскалите е 50 години, сочи статистиката на просветното ведомство.
Средствата за привличане на учители под 29 години вече са осигурени от еврофондовете. 60 млн. лв. са договорени по оперативната програма "Човешки ресурси" за квалификация на неопитни педагози. Общо 40 000 души ще се възползват от мерките, съобщи зам.-министърът на образованието Петя Евтимова.
По време на дискусията експертите признаха, че основата от 10 години стаж за кариерно развитие може да доведе до отчаяние младите специалисти. Затова системата за израстване в професията да се промени в новия закон за училищното образование, обмисля МОМН. Идеята е да се въведе бърза писта за израстване на младите специалисти, каквато е практиката в Англия и Франция, поясни Анелия Андреева. Така младите кадри, които постигат успехи още с влизането в школото, могат да получат предложение за по-бързо издигане в професионалната стълбица. Освен това десетте години основа понякога не могат да бъдат единствения показател, защото през това време учителят може да не действа активно по задачите си, мотивираха се образователните специалисти.
Източник: в. "Монитор"