Обмисляме въвеждането на дигиталните технологии в образованието още от първи клас. Това заяви при посещението си днес във Варна министърът на образованието Красимир Вълчев, предаде репортер на Varna24.bg. Той гостува в морската столица по повод лекция от цикъла MASTЕRCLASS WORK в Икономически университет на Варна.
"Ще финансираме дейности по интереси по дигиталната креативност. Въведохме предмета компютърно моделиране от трети клас, но ще въведем часове и за първокласниците", каза Красимир Вълчев.
По думите му намаляват гимназистите, които след завършването си търсят образование в чужбина. Докато през 2016 г. броят на заминалите да учат зад граница младежи е бил 5000, то през 2018 г. те са вече 3500. В същото време расте интересът на чуждестранните студенти към образованието в България.
"Висшето образование се глобализира, но имаме положителни новини, намалява броя на гимназистите, които отиват да учат в чужбина. Може да се дължи и на Брекзит. Чуждестранните студенти в България са 12 500. За нас е ключово важно да привлечем повече деца от българските диаспори, увеличихме стипендиите три пъти и броя на децата в приема. По-голямо намаление наблюдаваме в последните години в училища с ромски деца, там е най-голямата миграция", каза Вълчев.
Освен учениците в дигиталната революция неизбежно ще трябва да влязат и учителите, които също се подготвят да приемат предизвикателството, каза министър Вълчев.
"Ключовата дума на 21 век ще бъде алгоритъм и голяма част от работните процеси ще минават през кодиране на алгоритми. Затова е добре да подготвим с умения днешните деца за пазара на труда със задълбочени дигитални умения, за да сме страна, която ще генерира голяма добавена стойност и ще бъдем част от развитите страни. Скоро ще бъде одобрена програма "Образование на бъдещето" за дигитални умения. Ще заплащаме за изработване на специални уроци на учителите, които ще бъдат достъпни за всички. Амбицията ни е да осигурим безплатни платформи за обучение на учителите. Днешните деца учат повече чрез образ, но не трябва да предозираме с това. Финансирахме изграждането на wi-fi мрежи във всички училища, но за образование, а не за забавление", коментира министърът.
Според него обаче не всички университети са достатъчно иновативни, като основната група иновации са свързани с това в по-голяма степен да бъдат мотивирани учениците и студентите да учат, като се свързват дигиталните и професионалните умения. Образователната система според Вълчев е пред голямо предизвикателство, тъй като подготвяме поколения, които да имат база от знания и умения, които да им позволявам да надграждат в много посоки и да могат да сменят професии и се реализират. Той коментира, че образователната ни система има проблеми с математиката, където трябва да има надграждане.