Първата стъпка, която ще предприемем, е да напишем нова стратегия за развитие на пътищата в страната и Агенция "Пътна инфраструктура“ да започне да работи планово. Законът и стратегическите приоритети на държавата изискват да се работи с 3-годишни и едногодишни инвестиционни програми. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството
Андрей Цеков в ефира на NOVA.
"Не може да има стратегии и ясни цели, които да стоят заключени в шкафчета и в същото време да не се изпълняват обекти, от които имаме нужда“, обясни министърът и даде за пример необходимостта от свързваща пътна инфраструктура между България и Северна Македония, Гюешево с Дупница, както и на страната ни с Гърция.
"Вместо това се правят ремонти на пътни участъци, които безспорно са важни, но не са стратегически определящи за развитието на републиканската пътна мрежа“, категоричен беше Цеков.
Регионалният министър заяви още, че ако продължи да се разсъждава политически, а не от гледна точка на правото и справедливостта, реформа няма да може да бъде постигната.
"Целта на това правителство е трансформационна реформа най–вече по отношение на върховенството на правото. Ако не вървим към тази цел, ще се превърнем в кораб без посока, а както казват мъдрите хора: няма попътен вятър за кораб без посока“, заяви министърът.
По повод смяната на председателя на УС на Агенция "Пътна инфраструктура“
Андрей Цеков обясни, че е предприел стъпката, тъй като е установил изключително припряни действия от страна на предишното ръководство на агенцията, свързани със
скоростно възлагане на обществени поръчки за 4,7 млрд. лв. и то в рамките на последния ден на служебния кабинет. По думите му буди съмнение изключително краткия срок за разглеждане и възлагане на обявените през февруари обществени поръчки, при положение, че документацията е с доста голям обем. Поради това министърът е назначил одит и се очаква резултатите от него да бъдат ясни следващата седмица.
Според
Андрей Цеков в АПИ е имало разминаване между инвестиционната програма на агенцията и стратегическите цели на държавата за изграждане на пътна мрежа, която да свърже страната ни със съседните ни страни. Вместо това по-скоро са се насочвали средства не където са необходими, а където най-бързо могат да бъдат усвоени. По думите му за това са използвани редица механизми като инхаус възлагания, които водят до бързо разходване на средства за обекти дори без проекти.
Редица възлагания за изпълнение на обекти са надвишавали 2-3 пъти пазарните нива, разкри Цеков. Той даде пример с цени за подложен бетон от 185 лв. при пазарни цени от около 70 лв., които е било заложено във всички проектодоговори за текущ ремонт и поддръжка занапред.
"Това говори за неефективно разходване на публични средства“, обясни регионалният министър.
В студиото той съобщи, че към момента за реализацията на пътни и ВиК проекти на общините са отпуснати 417 млн лв. От тях са изразходвани 111 млн. лв. за последните осем месеца.
"В момента, в който всяка община усвои въпросните средства, ще получи допълващо финансиране, за да завърши проектите си“, увери Цеков.
По повод законността на кея край Росенец министърът на регионалното развитие и благоустройството обясни, че има съставен акт за незаконно строителство от ДНСК и има предварителен проект за събарянето му. Този проект трябва да се съгласува с няколко инстанции, които да се произнесат дали премахването на строежа няма да причини щети, като например дали ще застраши биоразнообразието или бреговата ивица. Към този момент обаче положително становище има само от Басейнова дирекция, но от 6 месеца РИОСВ – Бургас мълчи.
"В момента, в който се произнесат всички органи, бюджетът е осигурен, ще пристъпим към премахване на обекта“, беше категоричен Цеков. Той допълни, че за първи път в бюджета са предвидени средства за разрушаване на незаконно построени обекти.