Минималната скорост на влаковете става 160 км/ч, а в България и двойно по-ниска е трудно осъществима
Европейската комисия предвижда все по-сериозни инвестиции в ЖП транспорта с идеята, че той е най-екологичният начин за придвижване на близки и средни разстояния. В тази връзка се обсъжда въвеждане на минимална скорост на пътническите влакове от 160 км/ч, като времевата рамка е доста широка – до 2040 г.
Проектът е част от по-голям пакет за развитие на екологичния транспорт, като една от целите е постигане на въглеродна неутралност на ЕС до 2050 г. Тя в голяма степен е обвързана със завършването на европейските транспортни коридори.
“Използването на ЖП транспорт и на чист градски транспорт трябва да стане вариант по подразбиране за европейците", казва вицепрезидентът за климата Франс Тимерманс, цитиран от “Дневник".
Друго важно предложение на ЕК е развиването на мрежата от високоскоростни влакове, като се предвиждат 15 нови връзки. Страните ще могат да кандидатстват по проекти за европейско финансиране.
Минималната скорост от 160 км/ч ще важи за пътнически влакове, докато товарните ще се движат с не по-малко от 100 км/ч. За сравнение преди десет години средната скорост на влаковете у нас беше 47 км/ч, а по-нови данни засега изглежда няма.
В България има подвижен състав, който и днес може да се справи със скорости от 160 км/ч, но ЖП трасетата на много места не позволяват дори два пъти по-ниска скорост.