Михаил Димитров: В България има слаборазвити сектори, които са ниша за предприемачите
Екипът е най-важното звено за един проект. Без екип много бързо стигаш до един таван, който не можеш да надскочиш. Това каза предприемачът Михаил Димитров в предаването "Човекът на фокус“ на Радио "Фокус“.
Той и екипът му създават платформа, предоставяща лесни, бързи и сигурни опции за директна продажба на употребявани смартфони. Устройството бива инспектирано, обновявано и след това пускано за продажба. "Даваме две години гаранция, право на връщане, много добро обслужване – всичко необходимо, за да може новият купувач да се чувства комфортно, че купува функциониращо устройство и че ако има някакъв проблем, ние ще му помогнем да го реши“, обясни предприемачът.
Бизнесът се развива много успешно и бележи ръст. Димитров обясни, че в Западна Европа, САЩ и Азия този сектор е изключително развит. "В САЩ например наближава вече 25-30% от целия пазар на смартфони, което ще рече, че един на всеки три телефона е обновен. В България, в Централна и Източна Европа процентите са 5“, посочи той.
Затова целта на компанията е да развива дейност в целия регион.
"Това, което ние правим, е да създаваме продукти и услуги като софтуер, като процеси и всичко необходимо, за да може друг играч да започне да предлага програми за обратно изкупуване, и когато клиентът отиде да си купи нов телефон, на място да си върне старото устройство и да получи ваучер или сума, с която да финансира новата си покупка. Това е моделът, посредством който ние можем да развием сектора, и там е нашият фокус“, обясни Димитров.
Най-голямото предизвикателство за един предприемач според него не е намирането на финансиране или екип за проекта си, а това, че трябва постоянно да бъде гъвкав и устойчив. "Средата е постоянно променяща се, има фактори, които те карат всяка минута да взимаш решения. Има предизвикателства, които лесно могат да те накарат да се откажеш или демотивираш. Да държиш постоянно някакво ниво на мотивация, да вярваш в идеята си и да си устойчив, когато минаваш през предизвикателствата, и в същото време да си гъвкав е най-голямото предизвикателство за един предприемач и много хора не са склонни да преминат през това нещо“, обясни Михаил Димитров.
В България има много слаборазвити сектори, които са ниша за предприемачите, отбеляза той. Предприемаческата екосистема в страната по думите му е по-развита от тази в съседните страни. "Много фондове влязоха, които предоставят финансиране, развиха се много организации за стартъп компании, медиите започнаха да обръщат внимание на средата. Това е процес, който се случва, и смятам, че в момента всеки, който има добра идея, може да намери ресурси и съмишленици сравнително лесно“, вярва предприемачът.