Бум на търговци фантоми, които мамят клиенти в интернет отчитат от Европейския потребителски център - България. Най-много са жалбите, свързани със самолетни пътувания. Става дума за неосъществени полети, големи забавяния, загубени багажи и неизплатени компенсации. До септември тази година нашенците, които са се оплакали в центъра, са 213, което е ръст с около 90 души спрямо предходната година. На този етап върнатите суми на българските потребители на електронни магазини са в размер на около 10 хил. евро.
В един от случаите френски търговец твърдял че той надлежно е изпратил пакет с детски дрешки, но явно българските пощи са го затрили. След 82 дни разследване се установило, че търговецът не е изпращал нищо и потребителят получил 100% възстановяване на платената сума.
Основно три вида са жертвите на онлайн пазаруването - такива, които държат да платят изключително ниска цена за скъп продукт и най-често стават обект на измама; купувачи, които не са проучили условията за пазаруване на сайта и неговия произход и се оказват жертва на фантом, и третите, които са информирани, грамотни, но търговецът проявява некоректност.
Българин изгорял с 10 хил. евро, които превел по личната сметка на някакъв германец, за да му изпрати до България лека кола, която иначе струвала четири пъти повече. Когато германската полиция проверява самоличността на лицето от публикувания в сайта адрес, това се оказва частен дом, а живеещите в него заявяват, че някой е злоупотребил с името им.
В края на лятото български туристи са изпратили оплаквания за туристическо обслужване в Гърция, Италия, Великобритания. Най-често хората получавали една оферта онлайн и заплащали за висока категория настаняване, а на място се оказвало, че обектът не отговаря на обявеното, че е затворен или че не съществува.
Някои български потребители искат
да получат обезщетение за получената стока
защото е повредена или не отговаря на избраното онлайн, но не искат и да я върнат.
У нас все още не съществува статистика за броя на електронните търговци, нито за оборотите от търговията им. Не е известно и колко са българите, които се оплакват от родни търговски сайтове, както и какъв процент от исковете са удовлетворени. Тепърва се очаква ръст в жалбите, свързани с предстоящите зимни празници, както и с предплащането на пакети за ски ваканции.
На този етап от центъра са разрешили успешно почти половината от случаите, а за проблемите на другите клиенти не могат да помогнат по ред причини
При всеки подобен сигнал, обясниха от потребителския център, юристите се свързват с центъра в съответната държава и започва проучване, което цели да установи истината. Така британски търговец, изпратил по-малко от половината от стоки за общо 600 британски лири, след 49 дни върнал цялата сума и добавил извинително писмо, а клиентът върнал тази част от стоките, които вече бил получил.
Бумът в електронната търговия неминуемо води до ръст в проблемите и съответно в рекламациите, коментираха юристите. Потребители извън България, които са пазарували от наши сайтове, са подали 30 оплаквания до септември, а само от началото на октомври жалбите са още толкова, което е двоен ръст за месец спрямо предишните девет.
Западняците пазаруват предимно дрехи, парфюми и мобилни телефони. Някои ги купуват за препродаване. Типичното за нашите търговци е изключително трудният начин, по който се осъществява връзка с тях, обясниха юристите. Клиентите пращат писма на обявените имейли, но отговор не пристига. Налага се упорито звънене по телефоните от потребителския център, преговори и тогава и нашите търговци действат правилно.
Източник: в. Монитор