© | Министерството на образованието и науката (МОН) се отказа от идеята учениците да учат и през юли, съобщи bTV. От ведомството признаха, че температурите през този месец наистина са високи, а училищата не са климатизирани.Ресорният министър Красимир Вълчев обясни, че целта на предложението е било не повече учене за сметка на ваканцията, а по-балансирано разпределение на ваканцията. Той обаче отбеляза, че в гимназиалните класове удължаването на коледната и срочната ваканция води до навлизане в юли, което не е желателно. Вероятно последните класове ще приключват учебната година на 30 юни, добави Вълчев.
В отговор на въпрос министърът каза, че отказът от скъсяване на лятната ваканция вероятно ще бъде за сметка на трите дни между 2 и 5 януари. Няма да я има двуседмичната зимна ваканция, посочи той.
Предложението на ведомството беше учебната година да бъде със седмица по-дълга за децата от 1 до 11 клас. Учениците от 1 до 4 клас да приключат следващата година на 7 юни, а не както досега - на 30 май. За децата между 5 и 7 клас краят на учебната година да бъде на 22 юни, а между 8 и 11 клас - в началото на юли.
Целта беше да се уеднакви учебната година у нас с тази в ЕС, като освен това ваканциите на децата щяха да бъдат удължени.
Предложението срещна смесени реакции от страна на родителите (някои от които са на мнение, че лятната ваканция е твърде дълга и децата забравят наученото) и силен отпор от страна на учителите.
"Психолозите казват, че такава промяна на учебното време със съкращаване на ваканции създава голям проблеми от гледна точка на пренастройване на организма", посочи днес в "Тази сутрин" председателката на учителския синдикат Янка Такева.
Задължителната предучилищна възраст трябва да бъде разширена и за децата на 4 години, заяви просветният министър.
По думите му, децата които са били в детска градина и след това се преминали през предучилищната подготовка по-лесно се задържат в системата. Вълчев обясни, че децата, които не са обхвани в детска градини и чийто майчин език не е български най-често отпадат от училище.
Според него те имат проблеми в училището и отпадат в прогимназиалния етап. Образователният министър уточни, че преди да постъпят в училище, те вече имат натрупан такъв дефицит и преподавателите трудно ги "избутват" до 5-6 клас, след което отпадат.
Министърът подчерта, че той и екипа му не отстъпват от идеята за въвеждане на "уседналост" за първокласниците като мярка срещу злоупотребите. |