МОН предлага вариант за връщане на всички ученици в клас без тест
Връщане на 50% от паралелките в клас без да се налага учениците да си правят тест два пъти седмично, ако такива не са доставени. Този вид ротация ще може да се прилага в общините, в които 14-дневна заболеваемост е между 250 и 500 на 100 000. Това предлага МОН на МЗ в обновените насоки за присъствено обучение, които очакват одобрение на здравното ведомство.
"Изработихме насоките за обучение, които вече са актуализирани, за обучение и действие в условията на извънредна епидемична обстановка в училищата, което ще позволи да се върнат в клас без тестване всички ученици.
При 14-дневна заболеваемост между 250 и 500 на 100 000 е възможно връщане на учениците без тестване, когато липсват тестове, Тогава обучението се обучава за 50% от паралелките при график на ротация, който трябва да е одобрен от министъра на образованието и науката", обясни пред БНР зам.-министърът на образованието Мария Гайдарова.
Ако няма тестове, в клас ще се връщат приоритетно първо децата от началния етап, след това в прогимназиалния етап – 5-и, 7-и и 12-и клас, а после останалите ученици – от 8-и до 11-и клас.
С обновените насоки МОН предлагаме и ако има най-малко 50% от учениците в паралелка, които разполагат с валиден документ за преболедуване, наличие на антитела, за отрицателен резултат или ваксинация, да е възможно присъствено обучение само за тези ученици.
Тестването ще спре, когато заболеваемостта в съответната община спадне под 250 на 100 хил. Тогава всички ще се върнат в клас без тестове.
Докато не бъдат одобрени новите варианти за присъствено обучение без тест, остава очакването на доставката на такива и за големите. Гайдарова обясни, че МЗ трябва да направи обществената поръчка и след това да бъдат доставени в базата в Лозен.
"Ако се осигурят тестове за изследването на всички ученици два пъти седмично, имаме логистичния подход и организация за 24 часа да реагираме, а училищата да се организират за два-три дни", каза зам.-министърът. Тя уточни, че големите ученици ще се тестват в училищна среда, като могат и сами да го правят.