МОН: Училищата ще се оценяват според образователния напредък на учениците
Министерство на образованието и науката/МОН/ е разработило нова методика за оценка на образователните институции, според която основен критерий за оценка на училищата ще бъде образователният напредък на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, съобщиха от МОН.
Системата почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет.
Съгласно методиката, училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори – вид на населено място, в което се намират, тип училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др. Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него училища.
Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище, ще става ясно, като се сравняват резултатите от националните външни оценявания /НВО/ и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование – напр. резултатите от изпитите в края на VII клас ще се съпоставят с резултатите на същите деца от изпитите в края на IV клас, а резултатите от НВО след Х клас – с тези от НВО след VII клас.
Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия за разпространяване на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.
Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.
Предстои широко обществено обсъждане на новата методика за оценка на добавената стойност в училищното образование.