Люба Йорданова: Тревожните сигнали за качеството на образованието са достатъчна причина за одит на Сметната палата
Тревожните сигнали за качеството на образованието на всички нива е достатъчна причина Сметната палата да се заеме с този важен одит на българското образование. Това каза Люба Йорданова – старши специалист "Стратегически партньорства" и автор на становището на фондация “Заедно в час" в предаването "Денят на фокус“ на Радио "Фокус“.
"В правомощията на Сметната палата е да прави одити на изпълнението във всички области на общественият живот и е съществено важно тя да проверява подобни дълги процеси в сферата на различни части на публичния живот в България, защото така се вижда и къде отиват публичните инвестиции в тази сфера.“
Главният извод от одитния доклад е, че действията на Министерството на образованието не са достатъчно ефективни, така че да имаме качествено образование в България, посочи Люба Йорданова и обясни, че от този извод следват и класифицираните от одита проблеми, като ниските резултати на учениците, високото ниво на неграмотност, компенсирането на това лошо образование с частни уроци от страна на родителите, текучеството на учителите и отпадането им в първите три години след като започнат работа в училище и т.н.
Докладът цитира данните от ПИЗА от 2022 година, изследващи функционалната грамотност на 15-годишните в различни държави, като данните за България са изключително тревожни – над половината от 15-годишните ученици не показват умения за справяне в живота или т.нар. "функционална грамотност“. В докладна е цитирано също, че 75% от работодателите срещат трудности в намирането на необходимите им специалисти с ключови компетентности за работното място.
"От доклада разбираме, че Министерството и неговите звена нямат достатъчен капацитет да изпълняват своите законови задължения, разбираме също и че решенията за политики в образованието не се взимат на база анализи и данни – това за мен също е изключително притеснително и нещо, за което гражданския сектор от години алармираме. Няма индикатори, по които да разберем дали училищата работят, дали постигаме добро образование за учениците,“ обобщи тя.
Докладът на Сметната палата е не само констативен, той дава и над 20 препоръки със срок за изпълнение до края на 2025 година и Народното събрание е институцията, която би следвало да контролира дали Министерството на образованието ще спази препоръките на Сметната палата, обясни още специалистът.