Искането стана повод за отлагане на гласуването на второ четене на предложените от Реформаторския блок промени в Закона за акцизите и данъчните складове. Над два часа в четвъртък депутатите от комисията по бюджет и финанси спориха по един-единствен текст от проекта, като се стигна и до чертане на тръби.
Предложението за монтиране на нивомери на всички отклонения от тръбопровода дублира почти дословно съществували до 2014 г. изисквания в наредба на финансовото министерство за контрол върху акцизните стоки. Именно неизпълнението на тези условия стана причина през 2013 г. Агенция "Митници" да отнеме лиценза на "ЛУКойл" за данъчен склад на тръбопровода. Година по-късно при кабинета "Орешарски" изискването за нивомери по отклоненията на тръбата бе отменено.
Воля за приемането на поправката в закона заявиха почти всички парламентарни групи, но след това се измъкнаха елегантно, оправдавайки се с детайлите.
От ДПС настояват да има ясна дефиниция на понятието "митническо учреждение", защото в момента тези граници не били ясни.
Емил Димитров от Патриотичния фронт пък открито застана на страната на рафинерията. Той обвини митниците, че не знаят какво правят и няма да повишат събираемостта от акцизи.
От БСП настояха да се получи становище на финансовото министерство, което през 2013 г. беше за промените, а през 2014 г. ги отмени.
В крайна сметка текстът бе гласуван, но окончателното приемане на законопроекта се отложи заради спор кога трябва да се монтират уредите.
В настоящия си вид текстовете предвиждат това да стане в едномесечен срок от приемането на закона. Следващата седмица митниците ще трябва да убеждават наново депутатите, че този срок не е прекалено кратък.
От "ЛУКойл" твърдят, че монтирането на нивомерите не е нужно. В момента се осъществявал достатъчен контрол върху количествата горива, които минават през тръбата. Слагането на допълнително изискване само ще увеличи административните разходи, което се отразява и на цената на горивата, е позицията на компанията.