Да се направи обща електронна система на нотариусите и тя да блокира сделката, когато някой опита да продаде колата си, а се окаже, че има неплатен акт от КАТ или местен данък.
Това предлага Нотариалната камара, съобщи вчера зам.-министърът на правосъдието Сабрие Сапунджиева.
Идеята е, след като се представи талонът на автомобила и в системата се впише регистрационният номер, да се прави проверка за задължения. Ако изскочат такива, то номерът на возилото ще бъде блокиран от електронната система във всички 615 нотариални кантори в страната.
Друга цел на промяната е регистрирането на колите да се прави в нотариалните кантори, които имат достъп до регистъра на автомобилите в МВР, системата за българските документи за самоличност и данъчните служби. Така при регистрирането на превозното средство при нотариусите новите им собственици няма да се редят на опашки в КАТ.
"Около 550 000 коли се регистрират на гишетата на КАТ за година. 300 000 са новорегистрираните, а 250 000 са тези, които се регистрират, след като има нотариална заверка на договорите", отчете Сапунджиева.
Според нея ключов е въпросът дали нотариусите ще могат да се справят с обслужването на тези сделки. Иначе плюсът от регистрацията в канторите щял да бъде в намаляването на административната тежест и спестяването на
висенето по опашките в КАТ.
Възможно е и отпадането на проверките на каналите, като прегледите бъдат вменени изцяло на частните фирми, занимаващи се с такава дейност.
"Държавата няма да инвестира средства в офиси и персонал", допълни Сапунджиева.
Тепърва обаче щяло да се решава дали регистрирането на коли и камиони да се извършва само при нотариусите. Поредната среща с тяхната камара и с представители на правосъдното министерство ще се състои следващия вторник.
Сапунджиева подчерта също така, че парламентът е приел промени в Закона за кадастъра и Имотния регистър, предвиждащи безплатен отдалечен достъп на нотариусите до кадастралните карти.
Така при сделка с имот на продавача няма да му е нужно да си вади скица. Сега тя се издава за срок от 1 седмица до 1 месец в различните населени места, а хората се редят на опашки два пъти - да подадат молба и да получат документа. По този начин гражданите и фирмите, които продават имоти, ще пестят и пари.
Източник: в. "Монитор"