Кои са проблемите, които могат да възникнат при наемането на възрастни работници?
Проблемите, които могат да възникнат при подбор на зрели професионалисти, са свързани с предразсъдъците на работодателите относно способностите и адаптивността на тези служители. Това каза адвокат Десислава Димитрова – съдружник в адвокатско дружество "Димитрова, Чолаков и партньори", в предаването "50 причини повече" на Радио "Фокус".
Според нея кариерните възможности за зрелите професионалисти са много. "Хората над 50-годишна възраст имат огромно желание да работят, да продължават да дават своя принос и опит и да се чувстват полезни на своя работодател и обществото. Те могат да допринесат много за всяка една компания със своя опит и професионализъм, могат да бъдат ментори, ръководители на проекти", изброи адвокат Димитрова.
По думите й се наблюдава тенденция работодателите да наемат по-млади служители и да търсят начини за прекратяване на трудовите правоотношения с по-възрастните. "Много често в съда успяваме да защитим правата на такива служители, които неправомерно са били прекратени. Законът дава възможност за такова прекратяване, но при много специфични условия", обясни юристът.
През 2026 г. ще влезе в сила Директивата за прозрачност в заплащането, която ще задължи работодателите при публикуване на обява за работа да посочват диапазона на възнаграждението, което ще предлагат на конкретна позиция. "По този начин ще се избегне или поне ще се намали възможността за дискриминация. Европейското законодателство работи в полза и хората 50+", обясни адвокат Димитрова.
През следващата година KFC стартира кампания, насочена към служителите 50+. Това обяви Бойко Манев, който е директор "Човешки ресурси" в KFC. В момента над 10% от служителите в ресторантите, в производствено-складовата база и офисите на компанията са на възраст над 50 години, отбеляза той.
По думите му предизвикателствата при подбора на персонал са свързани с общото възприятие за ресторантьорския бранш, че това е тежка работа, свързана с много стандарти, критерии и изисквания. "Това наистина е ключов фактор за нас, но от друга страна, за да сме сигурни, че предоставяме най-добрите продукти до нашите гости и клиенти, ние трябва да сме на много високо ниво в услугата, която предоставяме. Преминава се през различни обучения и наистина това плаши нашите кандидати, но се радваме, че тези, които започнат при нас, след това решават да се развиват и на по-високи позиции", сподели Манев.