© | Съдът в Испания глоби българския кораб "Св. Николай", хванат преди 4 години с 3 т кокаин на борда, с рекордните 1,15 млрд. евро.Тази глоба не може да се плати от моряците или от корабособственика, заяви в сутрешния блок на телевизия "Черно море" Христо Раев, адвокат по морско и търговско право. "Проблемите със съдбата на екипажа са от друго естество, не глобата е тревожна, а това, което се случи с тях. Много дългият престой в затвора и това, че тези хора загубиха на практика работата си, кариерата си, а много от тях и семействата си", отбеляза той. "Съдът, за жалост, не разграничи тези, които действително са извършили престъплението, от тези, които просто са имали лошия късмет да бъдат на борда на кораба, продължи адвоката. - Наказателното дело се води в Испания, а към мен се обърнаха хора от екипажа, които искат да защитят своето име и своята чест", поясни той. "Екипажите са съставени от повече хора и винаги между тях може да се намери някой, който да организира подобно престъпление, има кораби, при които и без участието на екипажа се е случвало да бъде качена такава стока. По закон капитанът отговаря за всичко, което се случва и превозва на борда. За съжаление, понякога го отнасят и невинни хора, а за тези моряци остава клеймото на престъпници, без реално по-голямата част от тях да имат участие в случая", допълни адвокат Христо Раев. Делата продължават, хората към момента не са в затвора, а Върховният съд още не е произнесъл окончателните присъди, съобщи той. Според адвоката по морско и търговско право, на море нещата са по-прозаични, а най-честите случаи са свързани с неплатени работни заплати на моряците и неплатени обезщетения в случай на злополука или смърт. Той разкри, че напоследък все по-често се случва да не се плащат навреме заплатите. "Това най-вероятно се дължи на глобалната криза, което не оправдава корабособствениците да решават финансовите си проблеми на гърба на моряците. "Самата професия е тежка и коства много, а имаме вече случаи с моряци, които в продължение на няколко поредни контракта не са получавали своите парични възнаграждения, което е страшно", допълни той. Морската камара е фактор, който в нашите условия и на нашата територия обединява усилията, за да се решат част от тези проблеми. Отношението на държавата е положително. Морската камара успя да организира много важни срещи, свързани с решаването на основни спорове, които касаят моряците и морските фирми. Проблем е ратифицирането от страна на България на Конвенцията за арест на корабите, защото дава възможност на корабособственика да не плаща задълженията си. Запознат е и парламентът с този казус. Кога и как това ще бъде променено, в момента не може да се каже, но камарата го придвижва напред, дискутира се и очакваме да има развитие през следващата година. Предстои семинар, който Апелативен съд - Варна, пое да направи в началото на 2017 г. На него се очаква да се включат съдии от Варна и Бургас, за да може да се уеднакви практиката и да няма разнопосочни решения и да се върви напред, завърши с оптимизъм адвокат Раев. |