Кои автомобили ръждясват най-често?
Както знаете, най-скъпата част от колата е купето. И би било хубаво стоманените части на колата да не познават корозията, но, за съжаление, почти всички коли се поддават на тази болест, някои по-рано, други по-късно.
Разбира се, има модели на Land Rover или Audi, например, където корпусите не са изработени от стоманена ламарина, а от алуминий. Да, такива коли не се страхуват от ръжда, но повечето от по-масовите модели ръждясват. От друга страна алуминиевите панели се ремонтират по-трудно и по-скъпо дори и след лек инцидент, пише automedia.investor.bg.
Какво представлява ръждата?
Като начало си струва да обясним накратко какво е ръжда. Това е процес на корозия, който възниква, когато стоманата се окислява при контакт с вода и кислород. И колкото по-дълго се осъществява този контакт, толкова повече и по-навътре прониква ръждата в дълбочината на материала, където се е образувала. Най-популярните и любими "места за почивка" по каросерията на ръждясалите автомобили са онези, където или има лоша вентилация и застояла влага, или където има гол (непокрит с боя) метал.
Къде най-често се среща ръжда?
От "кафявата болест" най-застрашени са арките на колелата, долните ръбове на вратите и капака на багажника, праговете и дъното, особено в задната част на колата. Корозията се засича и зад пластмасовата защитна обвивка на SUV-та. Известни са случаи, когато след демонтиране на пластмасови облицовки се виждат не само огнищата на ръжда, но и напълно ръждясал метал с дупки.
Местата, където често се събира вода, са особено застрашени - това са пукнатини и отводнителни канали. Там попадат пясък, сухи листа и кал, които предотвратяват изсъхването на влагата. И така ден след ден, месец след месец боята изчезва, а металът започва да гние.
Какви коли ръждясват най-често?
Добре известно е, че някои марки автомобили ръждясват по-често, докато други практически почти не са изложени на ръжда. Има дори мнение, че японските автомобили са по-податливи на "зачервяване" от европейските. Спомнете си предишните поколения на Mazda и Honda. При тях има минимални проблеми относно техниката и надеждността на възлите и агрегатите, но има и много оплаквания относно качеството на боята и склонността на метала към ръжда.
А европейските Renault, Peugeot и VW се считат за по-неподатливи на кафявата болест. Тук тайната се крие в обработката на метала, или по-скоро в неговото покритие, преди каросерията да бъде вкарана в камерата за боядисване. Факт е, че някои коли са покрити с цинк, докато други не са. Така че "поцинковането" предпазва тялото от гниене за доста дълго време, за разлика от обикновената галванизация.
Как да избегнем ръждата?
Ако купувате нова кола, не се колебайте да разберете предварително какво се крие под боята на металното покритие. Ако каросерията е поцинкована, тогава нищо не трябва да се прави. Но ако няма поцинковане, тогава е възможно колата да се нуждае от допълнителна антикорозионна обработка, която вероятно ще е скъпа. Освен това ако колата има предишни удари, местата, където е нагряван метала са доста по-податливи на корозия.
Не забравяйте, че ръждата се появява и чрез микропукнатини в боята. С времето боята се напуква и в пукнатините влиза вода. Затова не забравяйте периодично да покривате купето на автомобила със специални продукти на основата на восък след измиване. Той перфектно предпазва тялото от въздействието на околната среда. Освен това, колкото и парадоксално да звучи, мийте колата си по-често. Водата отмива солта от пътищата през зимата, а през лятото отмива пясък и кал.
Какво да направим, ако ръждата вече се е появила?
Има просто правило - колкото по-бързо се отървете от корозията, толкова по-малко проблеми ще причини. Например, ако сте забелязали малко "кафяво петно" тогава трябва да действате веднага. Това място трябва да бъде обработено с преобразувател на ръжда, грундирано и боядисано. Всичко това може да се направи точка по точка, благодарение на факта, че в продажба има малки цветни моливи или лакове с четки. Достатъчно е да разберете кода на боята на вашия автомобил, за да закупите подходящия нюанс. Лесно се установява по номера на каросерията на автомобила.
Случва се ръжда по калниците, която разяжда метала до дупки. Тук ще трябва да заварявате ремонтни комплекти за арките, които след това трябва да бъдат добре шпакловани, грундирани и боядисани. Тази работа трябва да бъде поверена на специализиран сервиз, тъй като при лош ремонт ръждата ще се появява отново и отново.