Какви мерки за безопасност трябва да има в предприятията с рискови вещества
Четирима души пострадаха леко при пожар и взрив в завод "Свилоза" край Свищов. Инцидентът е станал при разтоварване на химикали в склад на предприятието. Какви мерки за безопасност на служителите трябва да се спазват в предприятията с рискови вещества? Темата коментираха Жасмина Саръиванова, главен експерт "Социален диалог" към БСК, и Александър Загоров, конфедерален секретар на КТ "Подкрепа".
"Основният принцип е превенцията – да направим нещата добри, така че да не се случват злополуки", обясни Александър Загоров в ефира на NOVA News.
"Много предприятия има с такива опасности, а, слава Богу, има малко инциденти. Усилията, които се полагат, са неимоверни. И при този недостиг на финанси, все още се осигурява добра безопасност при работа", каза Загоров.
"Не очаквам обаче това да продължи дълго, защото финансите на мероприятията намаляват. Тези шокови удари с цената на електроенергията пораждат недостиг на финанси и съответно недофинансиране на системите за безопасност при работа. Някои предприятия даже не плащат достатъчно на охранителните фирми, други работят в намален състав, което е недопустимо. Това поражда други опасност, които рефлектират върху високорисковата дейност", обясни той.
"Разбира се, че икономическите проблеми продължават да бъдат предизвикателство пред много работодатели, но трябва да започнем със сериозното приемане на темата за безопасност при работа. Тя не трябва да се приема като един формален инструктаж, като някакви неща, които си говорим, но са между другото", коментира Жасмина Саръиванова.
Това са доказали и случаите от последните седмици.
"Действително трябва да се започне от базовото равнище. При самото изграждане на съоръженията, проектите, трябва да бъдат съобразени с нормативната база и да са съобразени с рисковите ситуации, които могат да се породят в производствата", коментира Саръиванова.
"Ние от БСК винаги, когато имаме възможност, провеждаме обучение на нашите членове по отношение на безопасността и здравето при работа", каза Саръиванова.
Тя обаче подчерта, че нормите трябва да бъдат ясни и разбираеми.
В България има доста богата подзаконова нормативна база. Но понякога може да има противоречие между различните актове, смята тя.
"Отнема много време и не винаги води до разбиране какво точно трябва да се направи. Това важи, разбира се, както за работодателите, така и за работещите. Едно от нещата, които трябва да възприемем, е подходът на ясна и точна обосновка на какво трябва да направим и как да го направим", каза Саръиванова.