Как ни манипулират през социалните мрежи?

Автор: ИА Фокус
Коментари (0)
17:39 / 11.06.2024
1324
Манипулацията с политическото съдържание през социалните мрежи се случва по различни сценарии. Това каза футурологът доц. д-р Мариана Тодорова в предаването "Сценарий от бъдещето“ на Радио "Фокус“ с водещ Ива Дойчинова.

Един от подходите е да се създават групи, които са например за екологичен живот, за здравословна храна, които привличат силно внимание, тъй като касаят общественоважни и интересни теми. В някакъв момент обаче тези групи започват да се премоделират и преименуват. "Когато тези групи наберат последователи по естествен път, започва смяна на името. Имаше редица примери с групи, които започват с някаква екологична кауза, след това започват да се борят срещу някой от опонентите и накрая се стига до това, че съответната група работи за някоя от националистическите формации“, поясни доц. Тодорова.

Тези групи често се превръщат в бизнеси. "Някой, който се занимава с тролска активност и познава спецификата на мрежите, или някоя нереномирана маркетингова агенция започва да продава тези групи. Отива при някоя политическа партия, организация или неправителствена структура и предлага определен брой членове в групата срещу съответната сума и предоставяне на платформа за съдържание. Това е отдаване на души и съзнания под наем, напълно легитимно. Ако изрично не се изключим от групата, де факто ние даваме нашето съгласие, ставаме продукт. Това създава ехо стая. Чуват се само определени гледни точки“, обясни футурологът.

Много от потребителите обаче не си дават сметка, че получават таргетирано съдържание или такова, което затвърждава техните търсения. "Тук наистина се губи плурализма и различната гледна точка“, допълни тя.

Често едно съдържание бива маскирано с внушения за друго. "Тези, които са прорусофилски настроени, казват, че искат незабавно спиране на подкрепата за Украйна с оръжия, защото са за мира. Но това косвено означава, че Украйна трябва да отстъпи окупираните територии и че мирът ще бъде платен с цената на териториални отстъпки“, даде пример Мариана Тодорова.

Ако някой иска да прави политическа реклама или реклама чрез съобщения и да спонсорира дадено съдържание и ако алгоритмите на Meta не го засекат като такова, тези маркетингови агенции или физически лица могат да достъпят информацията за това кой какъв е, т.е. те имат достъп до профилирането на потребителите и могат избирателно да насочат съдържание. "Идеята е, че последователите на една политическа партия могат да бъдат разделени и различна част от тях да получат различно съдържание. Тези послания могат да бъдат дори в колизия. Това се прави и в България от някои политически партии – вътрешна поляризация на избирателите. Когато тази партия започне да защитава определени каузи и идеи, тя ще го прави много гъвкаво, безпринципно, лицемерно, в зависимост от това чии интерес в момента е водещ. Това алгоритмите го разрешават“, обясни доц. Тодорова.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Вижте задръстването край Кресна! По-добре изберете друг маршрут!
На връщане от Гърция българка възкликна: От години не съм виждала...
Корнелия Нинова: Председател съм на БСП, защото такъв е законът
Манол Пейков за листите на ПП-ДБ: Няма 100% яснота
Пожар на АМ "Тракия"! Задимено е!
Нивата на заплатите в България - 3 200/3 300 лв. средно на месец,...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).