Проверка на Европейската комисия с участието на 23 страни-членки на ЕС от мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите установи, че близо 40% от сайтовете за онлайн пазаруване разчитат на манипулативни практики спрямо потребителите.
Проверени са е-магазини за текстил, електронни уреди и др. и са установени нарушения като: - фалшиви таймери за броене със срокове за закупуване на конкретни продукти - насочване на потребителите към определен избор (абонаменти, по-скъпи продукти и др.) - скрита или по-малко видима е важна информация (разходи за доставка, състав на продуктите, наличие на по-евтин вариант).
Вижте съветите на онлайн платформата "
Ние, потребителите":
Полезно е да знаете!При сключване на договор чрез интернет сайт и задължение за плащане, до бутона за поръчка трябва да видите:
- основните характеристики на стоките или услугите - крайната цена на стоките/услугите с всички данъци и такси, вкл. доставка
- начин на изчисляване на крайната цена, ако естеството на стоките/услугите не позволява да се направи предварително в разумни граници
- срок на договора (при наличие)
- при безсрочен договор или наличие на клауза за автоматично подновяване
- условията за неговото прекратяване
- минималния срок, за който имате задължения по договора (при наличие)
Съвети и права:
-️ проверете крайната цена преди да поръчате
- запознайте се подробно с характеристиките на стоките/услугите
-️ не приемайте абонамент на всяка цена и внимавайте с личните данни
-️ ако търговецът Ви препоръчва оферти, проверете дали наистина са изгодни и Ви устройват
-️ ако търговецът не Ви е информирал по ясен и недвусмислен начин, че натискането на бутона "купи“ Ви задължава с плащане, Вие няма да бъдете обвързан от договора/поръчката