"Договорът ви може да е за две години, ако решите да го прекратите на първия месец, няма да платите още 23 такси, а ще платите три", поясни Маргаритов.
Той припомни, че е премахната от общите условия на електроразпределителни дружества клауза, която гласеше, че оспорването на фактура не освобождава потребителя от задължението да я заплати. "Виждате как вие сте принуден да платите, тъй като иначе ще ви спрат тока, а в същото време може да имате абсолютно основателна претенция, че сметката е неточна. Водихме тази битка докрай. Съдът се произнесе, че това действително е неравноправна клауза и тя вече е премахната от общите условия.", обясни Маргаритов.
"Когато хората могат да си закупуват от неограничен брой онлайн точки различни стоки и когато тези стоки се предлагат на едното място с много по-голям процент намаление, отколкото на другото, то тогава най-вероятно пазарът ще се саморегулира и в следващите години може би ще наблюдаваме нещо по-истинско." Така ръководителят на институцията коментира темата за намаленията и кампанията "Черен петък" у нас.
"Поради факта, че в предишни периоди нашият пазар е бил консервативен и организиран по съвсем различен начин, все още прави трудно двупосочното развитие на един много важен процес. От една страна, потребителите да разбират, че имат права и че когато видят, че някой се опита да ги заблуди, те трябва да реагират на момента, понякога и по-остро. Така ще предизвикат вниманието на този, който се опитва да ги заблуди, за да може той да реши проблема и да знае, че - в случай, че не го направи - има някой друг, който ще се намеси и ще го реши. Но проблемът така или иначе е негов, защото той се е опитал да приложи спрямо потребителя нещо незаконосъобразно. Вторият лъч на този процес е търговецът, който би трябвало да си дава сметка, че в условията на конкурентен пазар едно коректно и лоялно поведение е гаранция, че той ще има повече лоялни и редовни клиенти.
Според мен, ще открием тази логика и при либерализирането на енергийния пазар, и чрез това, което става през последните години в сферата на телекомуникациите. Все повече и повече играчи са на пазара и се вижда - това е нещо, което живият живот го извиква - че лоялността и коректността са много по-голям магнит за клиента, отколкото нелоялните практики и неравноправните клаузи, пък дори и да не сме ги "хванали", каза още Маргаритов.
"В нашата статистика жалбите срещу качеството на туристическите услуги не са основна компонента, но това е много деликатна материя, тъй като всеки един конкретен случай е важен, защото когато хората пътуват, надалеч са и когато останат без подслон и без транспорт, това действително поставя на голям риск здравето, ако щете понякога и живота им." Той припомни случая с екскурзията на учениците до Испания през миналата година, когато имаше проблеми поради неразплащане на българския туроператор с неговите съконтрагенти. Тогава бързата и адекватна намеса на КЗП помогна ситуацията да се разреши успешно. "Припомнихме, че когато училищата правят такива пътувания, те са длъжни да съгласуват избрания от тях туроператор с регионалните инспекторати по образованието, а ние от своя страна сме на разположение на Инспектората с нашата база данни да дадем информация какво констатират през годините проверките ни на въпросния туроператор", посочи Маргаритов.