"Потребителят е привлечен с оферти или брошури, на място в магазина установява, че тези стоки ги няма, но след като вече е там, си купува нещо друго, което не е чак толкова изгодно", обясни Маргаритов.
Председателят разкри и друга схема на заблуда при подобен род кампании - когато отстъпките са реални, но на практика без печалба за потребителя. "Някои по принцип продават по-скъпо и дори да направят истинско намаление, е възможно да се окаже, че на друго място същата стока може да бъде намерена по-евтино дори и да не е намалена. Затова съветваме потребителите да сравняват оферти на различни търговци, особено онлайн това е доста лесно и бързо", препоръча Маргаритов.
Анонсите за бомбастични намаления също са успешна тактика за привличане на повече клиенти. "Когато на витрината виждате едни огромни проценти, но в самия обект се оказва, че само 5-6 или десет артикула се продават с такива намаления, а останалите - почти без или с много по-малки, това е нарушение", категоричен бе Маргаритов.
"Намаление в намалението" е още един трик, който търговците прилагат във връзка с анонсирането на големия процент. Първоначално обявяват малко намаление и след това върху него наслагват друго и анонсират целия процент. Например към -20% добавят -50% и казват ето тази рокля е намалена със 70%. Това не е така, тъй като тя не е продавана на старата цена достатъчно дълго време", разясни председателят.
При все по-широко навлизащия и в електронната търговия "Черен петък" най-често срещаният трик е т.нар. "техническа грешка". "По такъв начин онлайн търговците се опитват да се оправдаят, когато са анонсирали някакво намаление, а след това или не са предоставили намалението, или стоката не е могла да бъде натоварена в кошницата, или не са я доставили на клиента си. Това, разбира се, е неприемливо", посочи Маргаритов.
Той предупреди, че при подобни широкомащабни кампании е възможно да се появят и мними търговци. Маргаритов обясни, че обикновено те съществуват ден-два в онлайн пространството, приемат поръчките, а след като получат сумите от авансовото плащане, изчезват и трудно могат да бъдат открити. Затова той посъветва потребителите внимателно да проучат кой стои зад този анонс, има ли координати за връзка, какви мнения обменят в социалните мрежи тези, които са пазарували от даден търговец.
Председателят подчерта, че няма основание да бъдат отнемани дадени по закон права на потребителите само защото сделката е сключена при провеждането на кампании като "Черен петък". Например, клиентите следва да могат да се откажат в 14-дневен срок от покупка през Интернет или извън търговски обект, както и да предявят рекламация за дефектна стока, независимо по какъв начин е закупена.
Маргаритов съобщи, че при в хода на подготовката за проследяване на кампанията "Черен петък" комисията е установила, че се отправят и доста оферти, които биха обвързали по-дългосрочно потребителите. Такива, например, са тези за "бързи заеми". Той предупреди, че в минали периоди проверки на КЗП са установявали случаи, в които кредитори са изисквали незаконни лихви или такси, както и такива, в които са обявявали неоснователно кредитите за предсрочно изискуеми или са ограничавали неправомерно автономията на договаряне на своите клиенти с трети лица.
Председателят оцени положително обстоятелството, че "Черният петък" и подобни на него кампании имат потенциал за развитие у нас с оглед на факта, че се разпростират на все повече пазари, но подчерта, че важното в този процес е потребителите да не бъдат въвеждани в заблуждение. "Знаете, че в понеделник е т.нар. Cyber Monday, който добива популярност и в България. Нека при нарушение гражданите да сигнализират, за да може нашите екипи да извършат проверка и да санкционираме тези, които се опитват да прилагат някакви трикове, тъй като това е не по-малко важно от превенцията", посочи още Маргаритов.