© | | Потребителите да бъдат внимателни при онлайн пазаруване и да се информират за крайната цена и условията на сделката преди да я сключат, предупреждават експертите на Комисията за защита на потребителите (КЗП).Поводът за това напомняне е постъпило в КЗП запитване на потребител, който при пазаруване от онлайн магазин за храна за домашни любимци е останал с впечатлението, че търговецът не го е информирал своевременно за разходите по доставката и е научил за тях в офиса на куриерската служба.
Проверка на КЗП по случая установи, че в хода на пазаруването, непосредствено до бутона за поръчка, търговецът предоставя таблица с различните цени за доставка, които имат отношение към общата стойност на покупката.
По закон онлайн търговците са задължени да предоставят в непосредствена близост до бутона за поръчка информацията за основните характеристики на стоките или услугите и тяхната крайна цена. Ако търговецът не осигури възможността клиентът изрично да потвърди, че поръчката е свързана със задължение за плащане, когато това е така, сделка няма да е налице.
Освен това, потребителят не дължи такси за допълнителни разходи, за които търговецът не го е уведомил предварително. Също така, ако търговецът не информира клиента за правото му на отказ в 14-дневен срок, потребителят може да се откаже от договора в срок една година и 14 дни. Ако пък забави предоставянето на тази информация до една година, потребителят има право да се откаже от договора до 14 дни след като е бил информиран за това свое право по закон.
Важен момент при упражняване правото на отказ от онлайн покупка е потребителят да го заяви пред търговеца в 14-дневен срок. Препоръчително е за тази цел да се използва стандартният формуляр, който търговецът е задължен да предоставя на своите клиенти и който може да бъде изтеглен от страницата на КЗП: http://www.kzp.bg/standarten-formulyar-za-uprazhnyavane-pravo-na-otkaz-pri-online-pokupki.
В срок от 14 дни от датата, на която търговецът е бил уведомен за решението за отказ от договора, той следва да възстанови всички получени от потребителя суми, включително разходите за доставка. Потребителите, обаче, трябва да имат предвид, че търговецът може да не възстанови сумите, докато не получи стоките обратно или доказателство, че те са изпратени. |