Идеята е, че макар дадена компания да няма господстващо положение на пазара (монопол), тя да може да бъде разследвана от Комисията за защита на конкуренцията, ако разполага с достатъчни финансови ресурси в отношенията си със стопански субекти. Презумпцията е, че при тези условия дадената фирма би могла да пречи на конкурентите си, както и да поставя в зависимо положение свои партньори или доставчици.
Поправките в закона бяха мотивирани от редица оплаквания на родни производители от големите търговски вериги, които им налагат лоши условия за продажба на техните продукти. Веригите искат да им бъдат плащани различни такси, което намалява печалбата на доставчиците. За да бъде предотвратено това, КЗК ще трябва да разработи механизъм за оценка дали компаниите разполагат със "значителна пазарна сила".
Методиката ще се разработи заедно с бизнеса. Компаниите, които отговарят на тези критерии, ще подлежат на контрол и намеса от страна на антимонополната комисия, ако потърпевш се оплаче от подобна злоупотреба или ведомството се самосезира. КЗК ще може да глобява фирми нарушителки и да им дава предписания за решаване на проблемите.
Източник: в. "Стандарт"