© Burgas24.bg | | Разположението на всички камери на КАТ, включително и на мобилните, които са поставени в необозначени коли на МВР, ще бъде качено в интернет. Това предвиждат новите вътрешни правила в Пътна полиция, приети през последния месец. В таблици ще са посочени точките, където скоростта се контролира с уреди, и тази информация ще бъде публикувана на сайтовете на областните дирекции на МВР, както и в пресцентъра, откъдето ще се популяризира. Целта е да се упражнява граждански контрол върху работата на КАТ и да е ясно дали избраното място наистина е подходящо, съобщи началникът на отдел "Пътна полиция" в Главна дирекция "Национална полиция" комисар Антон Антонов.Това значително ще облекчи шофьорите, които преди да тръгнат на море или дълъг път, ще могат да правят справка къде да внимават с натискането на газта В момента най-големите изненади идват именно от мобилни камери, които полицаите местят в зависимост от местата, на които се развива по-висока скорост. Едно от тях е на спускането след тунелите на магистрала "Хемус", като често белият "Опел Астра" стои отстрани на пътя и водачът разбира, че може да е бил щракнат едва като мине покрай него, когато вече е късно.
Въпреки че в момента в интернет са публикувани местата, където има стационарни камери, броят на сниманите нарушители там остава все още висок. Така например само от началото на годината са били снимани 1600 водачи с превишена скорост от уреда, монтиран до бензиностанция "Петрол" край село Мирково. Заради населеното място там ограничението е 60 километра, но заради хубавия път и лекия наклон най-често шофьорите карат с 40-50 километра отгоре което обикновено им струва около 150 лева. Само за последната седмица около 103-ма с подобни превишения са били засечени, обяви инспектор Мирчо Мирянов от сектор "Пътна полиция" към София-област. Въпреки че уредът снима и в двете посоки, мотористите често се измъкват, тъй като те могат да бъдат засечени единствено при отдалечаване в посока София, защото моторите отпред нямат номера. В същото време повечето пистови машини са със скрити табелки при каране на дълъг път именно заради възможността да бъдат снимани.
"Ако тръгне от София до Бургас, може да натрупа глоби за над 1000 лв. заради скоростите, с които се движи един моторист. Затова си крият номерата", коментират запознати.
Около 10 минути пък трае "източването" на информацията със сниманите нарушители в края на работния ден от камерата. Това става чрез флашка с код, която се поставя в лаптоп, след което снимките се прехвърлят от камерата на преносимия компютър. Не може да става никаква манипулация, тъй като данните се съхраняват на три места - в камерата, в лаптопа и в областната дирекция, и при една проверка ще се види, ако има разминаване", разясни Мирянов.
Всеки обикновен шофьор може да се превърне в кошмар за джигитите. Възможност за това дават т.нар. DVR устройства, които се монтират в колите. Те представляват малка камера с джипиес, която снима и измерва скоростта на автомобилите, които ни изпреварват. Така например от скромния "Голф 2" може да бъде сниман нагъл шофьор на джип, който кара с 200 км/ч и прави опасни маневри по магистралата. За да стане това възможно, трябва да се регламентира със закон използването на записващите устройства, популярни повече в Русия като видеорегистратори. Според Асоциацията на вещите лица в България записът може да бъде свалян именно от експерт, който да прецени дали е манипулиран, след което да се изпраща в КАТ, откъдето да се издирва водачът.
"Това е добре, защото бензинът на нашите патрули е ограничен и те не могат да си позволят да се движат по магистралата непрекъснато. Застават на едно място и контролират, а водачите си пресвяткват с фаровете от 5 километра, минават бавно покрай полицаите и после пак дават газ", коментира главен инспектор Красимир Костов. Цената на един видеорегистратор е около 300 лева. В Америка вече всички нови автомобили се произвеждат с подобна техника. Новите смартфони също могат да изпълняват подобна функция, като в интернет вече се предлага безплатен софтуер. Единствено собствениците трябва да си купят поставка за телефона в колата.
Санкциите в събота и неделя и по празници да са двойни. Въвеждането на тази идея ще бъде обсъждано от експерти по пътна безопасност у нас. Подобна практика има в Австралия, вероятно заради по-натовареното движение през почивните дни там са въвели тази практика.
"След като искаме през уикендите да бъде спряно движението на тирове, за да ни е по-лесно на нас, би трябвало да има по-големи изисквания и към водачите, които често бързат и развалят празника след катастрофа", коментира Алекси Кесяков, председател на Комисията по безопасност на движението.
Друга идея, чиято реализация изглежда по-реалистична, е поставянето на маркировка преди наближаването на пешеходна пътека. Причината е, че част от водачите са разсеяни и не виждат знаците, при което се стига до инциденти. С маркировката, която може да е просто една зигзагообразна бяла лента, вниманието им ще се повиши. За самите пешеходци пък могат да бъдат поставяни надписи на тротоара, които да гласят "погледни наляво" или "погледни надясно". Такава практика има във Великобритания и също дава добри резултати.
Кръвната група на водачите, техните алергии и специфични заболявания ще бъдат качвани на пластики, подобни на дебитните карти. Целта е, когато пристигне екип на Бърза помощ, да знае подробности за здравето на пациента, за да му окаже бързо и адекватно лечение. Освен на карта информацията ще бъде качвана и в интернет, а шофьорът ще си лепи стикер на колата, за да разберат лекарите, че пациентът им е приготвил важните данни. Нововъведението е резултат от общ проект между Българската асоциация на пострадалите при катастрофи и Министерството на здравеопазването. Не е ясно още как екипът на Спешна помощ ще разчита данните от пластиката, тъй като това може да се случи с таблет или смартфон, с каквито екипите не разполагат.
"В автомобилните състезания има практика кръвната група на състезателя да се отбелязва със стикер на автомобила, може да се помисли в тази насока", коментираха експерти по пътна безопасност.
За разлика от стационарните камери, които могат да снимат и през нощта, защото разполагат със светкавица, мобилните устройства в колите на МВР работят само денем. По тъмно преносимите радари с камера не могат да разчитат номерата, затова и работата с тях приключва след края на работния ден на полицаите. Захранването на мобилните устройства за контрол на скоростта идва от акумулатора на полицейския автомобил. Поради тази причина не липсват и комични ситуации, в които се налага след края на смяната служителите на МВР да търсят кой да бутне патрулката, тъй като акумулаторът от многото снимане се изтощава и колата не може да запали.
Източник: в. "Монитор" |