ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Икономист попари надеждите на българите | ||||||
| ||||||
"Структурата на населението постоянно застарява. Онези, които са по-пригодни да се устроят някъде на външния пазар на труда, отиват там по чисто икономически причини, просто там доходите са по-високи и това ги привлича. Съответно местният пазар на труда остава с ограничено качествено предлагане", обърна внимание доц. Сарийски. По думите му България е ограничила достъпа си до класическите енергийни източници и в момента търси някакви алтернативи: "Действията, които бяха предприети, се опасявам, че ще доведат до една доста нестабилна среда. Погледнете последното споразумение, което беше подписано с американската компания за доставка на ядрено гориво. Там ще имаме по-сериозни проблеми. На първо място с приспособяването на това ядрено гориво към сегашните реактори. Защото това не е просто да преформатирате една пръчка от квадрат в шестограм и да я мушнете в реактора. Това означава, че ще ви трябва най-малкото да поставите доста повече дистанционери. Необходимо е да промените самият процес, за да знаете, че той ще протича безаварийно, който никой не може да ви го гарантира. На следващо място, нямаме достатъчно мощности". Григор Сарийски добави още, че след като България ограничи достъпа на руските горива и предвижда да изреже класическите енергийни източници, води до това, че ние трябва да внасяме електроенергия от вън: "В момента ние внасяме електроенергия основно от Турция, от време на време внасяме от Сърбия, Македония и т.н., като тези страни произвеждат огромна част от тяхната електроенергия от въглищни мощности. В същото време, 2/3 от нашите въглищни мощности бездействат, това е заради въглеродните квоти. България се включи в този водевил и ако включим въглищните мощности означава, че нашето производство ще бъде много по-скъпо, заради това, че в нашите разходи за производство се включват и въглеродните квоти. Нещо, което го няма нито в Македония, нито в Сърбия, нито в Турция и затова ние внасяме оттам. Е, кое му е чисто на този процес? Тоест, пак се отделя същото количество въглерод, производството е пак същото, само че плащаме добавената стойност, печалбата и заплатите на външни компании, в което не намирам никаква здрава логика. И действията, които се предприемат в момента ужким за увеличаване на недоволни от ядрената енергия, ще ни доведе до още от същото, защото компанията, която е ангажирана да изгражда 7-и и 8-и блок на АЕЦ “Козлодуй" има не особено лицеприятен имидж. Една от електроцентралите беше строена 16 години, тоест, доста по-дълго от първоначалния предвиден период. А разходите за изграждането на тази електроцентрала, най-накрая превишиха с пъти първоначално договорената цена. Така че когато започне да се удължава срокът и да се вдига цената, пред нас ще има два избора - или да прекратим за пореден път проекта, както направихме с АЕЦ “Белене" или да платим толкова скъпа цена, че на практика тази атомна електроенергия да бъде нерентабилна", коментира икономистът. Според него по-вероятното е да се вземе решение за прекратяването на този проект: "След като вече са платени някакви разходи, което ще означава, че ние ударно ще трябва да увеличим възобновяемите енергийни източници, справка Германия, между другото. При тях вървеше подобен процес, те спряха атомните си централи и в момента отделят субсидии, за да могат да направят нови мощности 10 гигавата за газови централи, а откъде ще вземат газ? При положение, че те нямат достъп до руски газ, при положение, че американските доставки не са особено сигурни след последните разпореждания на американската администрация на президента, заради това, че шистовият газ не е екологичен, не е зелен и т.н. Което означава, че Германия ще има много сериозен проблем с осигуряването на електроенергия. Всъщност това е водещото, когато един инвеститор взема решение къде да инвестира. Спомнете си преговорите на големите автомобилни компании, повечето от тях се насочваха към Турция точно поради тази причина. Там първо имате гарантирани доставки, море от изобилна и евтина енергия, и не на последно място, разбира се те имат и квалифицирани кадри и огромен вътрешен пазар. Тоест, произведеният автомобил не трябва да го търкаляте обратно някъде, за да може да го пласирате, а ще можете да го пласирате на местния пазар. Всички тези неща означават осигуряване на среда, за чието изграждане са необходими много години, не е нещо, което можете да направите за месец или два. И затова се преминава към такива палиативни мерки, в които в общи линии въпросът е кой ще вземе някакви пари от гешефта в момента, а не как да направим по-здрава среда", каза още доц. Сарийски |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Млад шофьор прегази легнал на пътя бургазлия
09:16 / 25.11.2024
Изрязаха 90 % от корема й
09:02 / 25.11.2024
В Бургас е първата училищна паралелка, която изучава изкуствен интелект
09:30 / 24.11.2024
Драстично отслабналият Геро се оказа нежелан от телевизиите
16:05 / 24.11.2024
Започва ремонт на тези бургаски улици
14:10 / 25.11.2024
Важна новина за бургаските шофьори!
04:00 / 24.11.2024
Бивша футболистка на ЦСКА: Величка на Гунди много се изложи!
17:24 / 24.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета