Икономист: Изключително комфортна дерогация, която доведе до големи печалби за "Лукойл"
Забраната за внос на руски петрол у нас, която влезе в сила официално от 1 март 2024 година, няма да има голям ефект, защото пазарите се стабилизираха. Това заяви в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" Калоян Стайков, главен икономист в Института за енергиен мениджмънт.
По думите му големият риск, който е съществувал през изминалите години е бил свързан със сигурността на доставките: "Риск, който виждаме, че почти изчезна. Голямата въпросителна, която от "Лукойл" представяха беше осигуряването на доставки от източници, различни от Русия".
Според Калоян Стайков отстъпката, която беше направена към "Лукойл" е продължила доста дълго време: "Търсихме алтернативен и балансиран подход, което се оказа изключително комфортна дерогация, изключение, което доведе до изключително големи печалби за компанията, които не се трансформираха в приходи за бюджета или по-ниски цени за горивата за потребителите", обърна внимание той.
Според него не би трябвало да има смущения, освен ако не се стигне до някаква нова ескалация при военните конфликти.
Възможността за ускоряване на прехода към зелена енергия
"Сектор горива и транспорт традиционно изостава от всякакви видове зелени цели. Такива първо се наложиха при производството на електрическа и топлинна енергия, а след това и в индустрията. Транспортът остава някак си встрани от този процес. Не се виждат някакви сериозни стимули в тази посока. Цените на горивата са сравнително ниски, което създава и допълнителен стимул да не се преминава и да не се търсят алтернативи на тези горива. Доста производители на автомобили с двигатели с вътрешно горене също се съпротивляват срещу тази тенденция", отбеляза Калоян Стайков.
Той обърна внимание, че тенденцията при хибридните автомобили е по-стабилна, отколкото при електрическите автомобили: "Нещо е сбъркано в цялостната политика. Още не е намерен подход и инструмент към производителите, търговците и потребителите, който да стимулиза зеления преход".