Много хора се оплакват от двойни и дори тройни сметки за ток през декември, научи
"Фокус". Вероятната причина за това са празничните дни, в които се е ползвало повече електричество, но много от гражданите отричат това твърдение, тъй като датата им за отчитане на електромери е била преди 15 декември. От EVN твърдят пред хора, които са отишли да попитат дали има някакъв проблем, че няма увеличени на цената на тока и сметките за декември не са приравнителни.
"Долни измамници и мошеници. Смениха старите електромери уж с по-нови и такива, които да могат да се манипулират, а те правят точно това - софтуерно", "Сметките са двойни. Може би им покриваме 13 заплата. Започва се - след вдигането на наздравица, сега тока, после водата, данъка... А ние търпим", "Тези сметки ще ви се сторят Рай след 2026-та година. Със спирането на мощности и излизане на свободен пазар, ще съжалявате, че не бяхте на протестите", "И при мен е двойно - за ноември 130 лв., за декември - 249 лв.", "Миналият месец имам 160 лв. Без да има промяна в уредите, които ползвам, на 01.01.24 г. сметката за електроенергия ми е 294 лв. Не мога да си обясня защо. Обирджии", "И при нас е двойно! Предния месец платих 112 лв. ,сега е 225 лв., а не виждам кой знае каква разлика - климатиците си вървят на 23 градуса. Сега по празниците даже бяха на 21 градуса, защото беше горещо вкъщи", "Няма смисъл да си хабиш нервите. Ще те разкарват, ще замерват и ще ти кажат, че няма грешка. Това е редовният им номер за месец декември. Всяка година е така, чух че взимали някакви премии. Или надписват киловати, или си оставят от стари месеци. Уж с новите апарати за отчитане не трябва да се получава това, но все пак сме в България. Нашата изобретателност няма равна", "Какво става бе групи от ЕВН!!! От април - 55 лв. до октомври - 90-100 лева, за ноември - 157 лв., а за декември - 420.02 лв.", При мен е от 120лв. миналия месец, а сега - 349лв. Със сигурност нямам по-висока консумация", "Миналият месец - 145лв., а този - 351.55 лв.", пишат жителите на Стара Загора в социалните мрежи.
Много хора предлагат да се подаде групова жалба, тъй като ако я подаде един човек, тя бива "заметена под килима". "Крайно време е да се организираме за всеобщ протест срещу високите сметки за потребление на вода и електроенергия. Трябва да определим дата за протеста!", "Нека да се съберем да отиваме заедно", "Казвате, събираме се всички от града и яко влизане с взлом", "Жалбите при тях за съжаление не помагат, поне когато са единични. Карат те да си плащаш като поп или ти спират тока и ти казват "ако искаш". И това с двойните сметки не е им е за пръв път, а е обичайна практика и реално си с вързани ръце, защото си зависим от тях", "Миналата година имах абсолютно същият проблем. За декември беше почти х2, за януари още повече. Потреблението в месеците беше абсолютно едно и също откъм работещи уреди. Давам шанс на това, че в определен месец е било по-студено и климатика примерно е изхарчил идея повече, но по три 3 - беше абсурдно. Разбира се, се свързах с любезните хора от ЕВН, при което не се случи нищо различно от това да мине проверка, за да отчете електромера и да ми кажат, че всичко си е наред. Странно беше, че го отчетоха в седмица, в която не си бях вкъщи и когато ми се обадиха ми казаха "Колегите днес провериха, потреблението Ви в момента е същото". Не разбрах особено как употребявам ток, докато ме няма вкъщи и всичко е изключено, но зарязах случая, защото не ми се разправяше. Тази година не ме изненадаха с нещо различно. Сметката за ноември и декември е с разлика х2 на абсолютно еднакво потребление, взето предвид дори, че навън не е било студено. Според мен и да пуснете жалба, нищо няма да се промени. Парите все ще си ги вземат и това явно ще си се повтаря", "Нашата сметка за месец декември е двойно повече. Днес разговарях със служител от Евн и отговорът беше, че или се краде ток или електромера е повреден. Ще ми изпратят служител, който да го погледне", "Предходни месеци по 10 лв. за необитаема къща, а през декември сметката е 470 лв. Работи само един рутер, а през ноември и един хладилник", "Куче влачи, диря няма, и при тока и водата. Ние платихме два месеца по 250 лв. вода, а винаги плащаме до 70 лв. Когато отидох да ги питам, вдигат рамене и ми казват, че ако се съмнявам във водомера, трябва да си платя да го пратим да се провери и че е възможно да е от казанчето при положение, че казанчето си е много добре. След това изведнъж сметката се нормализира и си е 65 лв.", възмущават се старозагорци.
"Фокус" се свърза и с енергоразпределителното дружество за коментар по темата. Крум Косев от отдел "Комуникации“ в EVN заяви, че е запознат с тези сигнали, но към момента няма завишен брой сигнали във връзка със стойността на фактурите. "Всеки един сигнал се разглежда индивидуално, дава се обратна връзка на клиента, а ако е необходимо се прави и проверка на място. Такива сигнали, относно стойности на фактури, се разглеждат приоритетно", каза Косев. Той бе категоричен, че цената на електроенергията се определя от регулаторен орган, а последното завишение на цената е било на 1 юли 2023 г. "Традиционно през зимния сезон е налице по-висока консумация на електроенергия. Декември, като първи зимен месец, винаги има по-голяма консумация спрямо ноември и това е всяка година. Винаги, когато излязат сметките за първия зимен месец, зачестяват тези мнения за по-високи сметки. Когато сравним декември с ноември, винаги през декември консумацията е по-висока. Тази специфика при редица клиенти се вижда ясно и по време на Коледно-новогодишните празници", каза Косев.
По думите му, стойността на една фактура зависи от потреблението на съответния имот. "При всеки клиент има най-различни индивидуални фактори, които могат да окажат влияние и ние винаги сме съветвали клиентите да обърнат внимание на тези фактори, които касаят жилището им - каква е степента на енергийна ефективност на имота, какви са уредите, които се използват в домакинството, дали са с висок енергиен клас, дали се използва електроенергия за отопление, големина на жилището, брой живущи и т.н. Консумацията се отчита регулярно всеки месец. Освен това Стара Загора от много години вече се отчита с новите дистанционни електромери", заяви Косев.
Проверка на
"Фокус" показа, че EVN приема и завежда сигнали и жалби, подадени лично в офис за обслужване на клиенти, на пощенския адрес за кореспонденция, както и на електронен адрес
info@evn.bg. Необходима е минимална информация за извършване на проверка и изготвяне на отговор - Име и фамилия; Точен адрес; Описание на ситуацията и желания резултат; Клиентски номер или номер на измервателна точка, ако сте клиент на Дружеството. Надлежно подадените сигнали и жалби се разглеждат и отговор се изпраща в срок до 30 дни от датата на постъпването им. В случай че отговорът не е удовлетворяващ или не е получен в указания срок, клиентът има право да подаде жалба до КЕВР или Министерство на енергетиката спрямо компетенциите им:
Ако пък се съмнявате в истинността на данните от електромера, може да заявите извършване на техническа или метрологична проверка. При положение, че резултатите от техническата проверка или от метрологичната експертиза покажат неизправност в уреда, Дружеството ще поеме разходите по проверката, като възстановява на клиента направените от него разходи. В случаите, когато се установи, че електромерът е в напълно изправно състояние, всички разходи остават за сметка на клиента.