Хлябът поскъпва, българският бизнес използва най-скъпата електрическа енергия в Европа
Хлебари прогнозират, че тазгодишната зърнена реколта ще надмине 6 млн. тона. Оптимистичните данни обаче няма да свалят цената на хляба у нас, а напротив - тя ще продължи да се покачва заради поскъпването на тока. Това съобщи председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева.
По думите ѝ жътвата в Южна България почти приключва и зърнопроизводителите определят качеството на зърното като добро, а добивите - като изключително добри.
В Добруджа, където очакванията за реколтата също са високи, тя ще тръгне на 12 юли. Въпреки това обаче според Кукушева хлябът ще поскъпне отново, тъй като българският бизнес използва най-скъпата електрическа енергия от цяла Европа, предава вестник "Монитор".
"Цената на хляба е пазарна. Ние не ползваме абсолютно никакви субсидии нито по национални, нито по европейски програми. Не участваме в каквито и да било мерки за спасяване на бизнеса, нито през мерките, свързани с COVID-19. Затова всеки производител има абсолютно различнa цена от останалите и във всеки град на България цената е различна", категорична бе Кукушева, според която никъде по света няма толкова евтин хляб като в България. Браншът поиска по-ниско ДДС за хляба, за да се усети устойчива цена
У нас брашното може да бъде открито по магазините на цени на дребно от 1,19 до 1.49 лв./кг. Според бюлетина на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата пък брашното тип "500" на едро през последната седмица е вървяло средно по 1,04 лв./кг, или с 0.08 лв. по-скъпо, отколкото миналата година по това време, когато прогнозите бяха за по-слаба реколта заради сушата в някои части на страната.
Междувременно във веригите пазарната цена на хляба е с около 50% по-висока от доставната.
"Всичко останало е пакет от търговски надценки, отстъпки и ДДС", коментира Кукушева. Тя подчертава, че за пръв път от години у нас се регистрира и продажба на реколта на зелено, която обаче е с доста по-високи цени спрямо миналогодишните. Явление, което се дължи на факта, че в световен мащаб търсенето е повече от предлагането.