Заявките за консумативи са чести, за разлика от пазаруването на черна техника. Сериозна и точна статистика за това няма, но според анализатори около 1/3 от интернет потребителите пазаруват в онлайн магазини. Основно това са млади хора на около 25 г., за които няма разлика дали ще направят покупката на дадена стока през нета или от търговска верига.
Наложеният платеж категорично остава сред най-предпочитаните начини за плащане, заяви още Ванчев. Той уточни, че погасяването на задълженията с карта или по банков път са до 5% и то не при всички търговци.
Интересна промяна в профила на потребителя се забелязва в последно време - все повече деца пазаруват онлайн. При тях и рисковете са най-големи, защото нямат житейски опит и лесно се лъжат по оферти, в които някой нещо им обещава, а в същото време имат достатъчна свързаност с мрежата през различни мобилни устройства. Това е и грозната страна на нелоялните практики, че по-уязвимите потребители биват излъгани, категоричен е Петър Ванчев.
Той уточни, че всяка година делът на тези потребители расте и при тях трендът на увеличение изпреварва нарастването на другите пазаруващи в интернет. Може да се каже, че тези младежи са основен двигател на растежа в сектора, посочи още експерта. Той обясни, обаче, че какъв е техния брой точно не може да се каже, защото липсва официална статистика. Когато установим проблем, основния начин за защита е да се подаде сигнал в Комисията за защита на потребителите.
Основните оплаквания са за това, че офертата не отговаря на истината. Има и много жалби за неспазване на срока за доставка. Една от причините е, че има куриерски фирми, които са изключително некоректни, обясни Ванчев.
Какви са трендовете в търсенето и предлагането е малко трудно да се определи, причината е, че някои търгове 1-2-ма дават сигнал, че нещо е успешно, след което се появяват стотици последователи, посочи той. Например преди години груповото пазаруване беше хит, сега вече никой не го използва.
Други тенденции, които вече отминават, са масовото пазаруване на дрехи и техника, както и обявите за предмети, които се продават от човек за човек. Какъв е новият тренд е трудно да се определи, в момента сме в преходен период. Има няколко тенденции, които се развиват и предстои да видим коя ще се наложи като основна, обясни още Ванчев.
Близо 500 млн. лв. е оборотът в електронната търговия годишно сочат авторитетни изследвания. Има и различни мнения, според които приходите варират от 100 млн. лв. до 1-2 млрд. лв. Авторитетните източници се въртят около тази цифра. Всяка година обемите нарастват спрямо предходната, но това е балон, който скоро ще се спука, твърдят експерти.
Според Петър Ванчев е притеснително, че има много електронни магазини, които работят на загуба. По думите му в момента основното увеличение се дължи на това, че непрекъснато се появяват нови играчи, които влагат нови капитали, но в един момент това ще се изчерпи. Не знам дали догодина ще е повратната или това ще стане след две, но е сигурно, че рано или късно средствата, които се влагат, рязко ще спаднат, категоричен е той. Вътрешен анализ на един от електронните магазини показа, че 1 от 60 сайта работи на минимална печалба, с всички останали са на загуба. Освен това едва 1 от 400 е бизнес, който има смисъл да се развива, което ще рече, че има достатъчна възвращаемост да се възпроизвежда.