Гражданска инициатива скочи срещу кабинета "Орешарски" заради БДЖ

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (1)
09:17 / 28.06.2013
1266
Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт се противопоставя на желанието на новия кабинет и министъра на транспорта Данаил Папазов да продадат административната сграда на БДЖ на ул. Иван Вазов №3 в столицата, както и нови 1637 контейнера, собственост на БДЖ "Товарни превози" ЕООД.

"Това за нас означава приватизация "на тъмно" и огромен грабеж на държавна собственост", споделят от инициативата.

Инициативата припомня - какво означават думата "оздравяване" в роден контекст. Така бе "оздравено" здравеопазването. Така "оздравиха" образованието и закриха училищата като влошиха ситуацията още повече.

От инициативата казват, че за каквато и сума да бъде продадена сградата, тя няма да покрие дълговете на Холдинг БДЖ, които са 700 млн. лв., но освен това дружеството ще трябва да се премести в офиси под наем в сградата на Централна гара. Това означава, че сумата ще бъде върната за няколко години под формата на наеми към НКЖИ.

От инициативата обръщат внимание, че няма държавна железница без собствена административна сградакато дават примери с Германия, Франция, Австрия и др.

Гражданите твърдят, че вместо да се търсят товари и пътници, от които могат да дойдат същинските приходи от дейност, министър Папазов напомня с поведението си бившия финансов министър Симеон Дянков.

Гражданската инициатива настоява транспортният министър да поиска БДЖ най-после да бъде компенсирано (според регламентите на ЕК) и кухите дългове към НКЖИ да бъдат покрити.

От организацията задават въпроса - защо повече от 10 години инфраструктурните такси за железните пътища бяха едни от най-високите в Европа и през 2011г. ЕК започна процедура срещу България заради неравнопоставена конкуренция с автомобилния транспорт (винетката за 40-тонен ТИР е между 1000 и 1300 лв., а за 40-тонен вагон средногодишната такса бе до скоро 10 000 лв.

В Швеция например инфраструктурната такса е 0 евро, което насърчава най-екологичния, енергоефективен и с ниски разходи за обществото железопътен транспорт. От инициативата настояват да започне публичен дебат за разходите, които плаща обществото от монопола на автомобилния транспорт? (над 2 млрд. лв. от изгубените пътници и товари в последните 10 години).

Фокусът на вниманието е насочен към сектор енергетика, където оборотите са не повече от 3 млрд. лв., а никой не коментира монополът при горивата и оборотите там, които надхвърлят 10 млрд. лв.

До 2002г. БДЖ бе собственик на всички гари и свои имоти. След това "касапски" бе разделена инфраструктурата (линии и гари) от подвижния състав - влаковете. Сега БДЖ плаща наем за билетните каси в Централна гара и всички гари в страната. Като прибавим към това безумно високите такси, за които сме писали обяснението към картинката, можем да си направим сметка - защо БДЖ е в такъв колапс. За справка - Германия, Франция, Австрия оставиха инфраструктурата към своята железница и само създадоха още едно счетоводство, за да се изпълнят европейските регламенти. Тук обаче разрязаха БДЖ и резултатът от това е 200 млн. лв. (от общо 700 млн. лв.) кух дълг на БДЖ към НКЖИ, натрупан за вече 11 години.


Виж коментарите (1)

Още по темата (351):
28.06.2014 Борисов: Кабинетът да каже: "Провалихме се, спасете държавата"
14.06.2014 Оставка в сряда и избори наесен?
14.06.2014 Една година протести срещу кабинета "Орешарски"
06.06.2014 Кметовете на ГЕРБ скочиха срещу неадекватното ни правителство
28.05.2014 Отложиха дебатите по вота на недоверие, Миков изключи микрофона на депутат от ГЕРБ
27.05.2014 Протест пред Народното събрание утре, ще искат оставки
Още новини от Национални новини:
Полицията е задържала участниците от боя от мола
Депутати скочиха яростно срещу Явор Божанков и го съсипаха от под...
Meteo Balkans: Идва студ до минус 15 градуса!
Наши полицаи задържаха младеж от Северна Македония за телефонна и...
Прочетете писмото на "БСП - Обединена левица", което изпрати до 5...
Защо в България няма банки като Revolut?


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).