Инициативата припомня - какво означават думата "оздравяване" в роден контекст. Така бе "оздравено" здравеопазването. Така "оздравиха" образованието и закриха училищата като влошиха ситуацията още повече.
От инициативата казват, че за каквато и сума да бъде продадена сградата, тя няма да покрие дълговете на Холдинг БДЖ, които са 700 млн. лв., но освен това дружеството ще трябва да се премести в офиси под наем в сградата на Централна гара. Това означава, че сумата ще бъде върната за няколко години под формата на наеми към НКЖИ.
От инициативата обръщат внимание, че няма държавна железница без собствена административна сградакато дават примери с Германия, Франция, Австрия и др.
Гражданите твърдят, че вместо да се търсят товари и пътници, от които могат да дойдат същинските приходи от дейност, министър Папазов напомня с поведението си бившия финансов министър Симеон Дянков.
Гражданската инициатива настоява транспортният министър да поиска БДЖ най-после да бъде компенсирано (според регламентите на ЕК) и кухите дългове към НКЖИ да бъдат покрити.
От организацията задават въпроса - защо повече от 10 години инфраструктурните такси за железните пътища бяха едни от най-високите в Европа и през 2011г. ЕК започна процедура срещу България заради неравнопоставена конкуренция с автомобилния транспорт (винетката за 40-тонен ТИР е между 1000 и 1300 лв., а за 40-тонен вагон средногодишната такса бе до скоро 10 000 лв.
В Швеция например инфраструктурната такса е 0 евро, което насърчава най-екологичния, енергоефективен и с ниски разходи за обществото железопътен транспорт. От инициативата настояват да започне публичен дебат за разходите, които плаща обществото от монопола на автомобилния транспорт? (над 2 млрд. лв. от изгубените пътници и товари в последните 10 години).
Фокусът на вниманието е насочен към сектор енергетика, където оборотите са не повече от 3 млрд. лв., а никой не коментира монополът при горивата и оборотите там, които надхвърлят 10 млрд. лв.
До 2002г. БДЖ бе собственик на всички гари и свои имоти. След това "касапски" бе разделена инфраструктурата (линии и гари) от подвижния състав - влаковете. Сега БДЖ плаща наем за билетните каси в Централна гара и всички гари в страната. Като прибавим към това безумно високите такси, за които сме писали обяснението към картинката, можем да си направим сметка - защо БДЖ е в такъв колапс. За справка - Германия, Франция, Австрия оставиха инфраструктурата към своята железница и само създадоха още едно счетоводство, за да се изпълнят европейските регламенти. Тук обаче разрязаха БДЖ и резултатът от това е 200 млн. лв. (от общо 700 млн. лв.) кух дълг на БДЖ към НКЖИ, натрупан за вече 11 години.
Още по темата (351): | |