Година след въвеждането на еврото на етикетите ще пише цена в евро и в лева
Законопроектът за въвеждането на еврото беше публикуван за обществено обсъждане вчера. Ще има период, в който потребителите ще могат да видят цените на стоките в лева и евро едновременно - той ще трае година след въвеждане на еврото у нас. Това каза Габриела Руменова от “Ние, потребителите" в “Денят на Фокус" по радио “Фокус".
“Цените трябва да бъдат посочени ясно и четливо, да бъдат с еднакъв размер на шрифта в лева и в евро. Превалутирането ще става, като ще изчисляваме по валутния курс - 1.95583, а закръгляването -ще се ползва до второто число, когато третото е 5 или над 5, второто се увеличава с една единица", поясни тя.
“Ако има стока, чиято цена се обозначи само в евро, това към момента е абсолютно нарушение - Законът за защита на потребителите казва, че цените се обявяват в левове. Когато влезем в еврозоната обаче, цените задължително трябва да бъдат и в лева и в евро, докато изтече преходният период - както казах, година след влизането ни в Еврозоната. Санкцията за нарушение е между 400 и 5000 лв за търговеца", поясни Габриела Руменова.
Цената в евро не може да бъде с 10 пъти по-голям шрифт от тази в лева, защото така потребителят се подвежда. Той губи 27 стотинки, които отиват неправомерно в джоба на нелоялния търговец, подчерта Руменова.
Ако търговецът в такъв случай не ни възстанови надвзетата сума, трябва да се обърнем към Комисия за защита на потребителите. “Трябва да свикнем да пресмятаме и да си изчисляване цената с калкулатор. Ние като потребители сме най-добрите контролиращи органи", убедена е Руменова.
В датата на въвеждане на еврото банките еднократно ще превалутират всички салда по сметки в евро без такси и комисионни на клиента и без промяна на условията в договорите с клиентите, добави Габриела Руменова. “За суми над 30 000 лв на една транзакция банките след предварителна заявка от 3 работни дни ще обменят парите на клиента, подал заявката, безплатно", подчерта тя.
Заплатите и пенсиите ще бъдат превалутирани. Не би следвало да има загуби за клиента. “Ако се прилагат нелоялни практики, могат да се оскъпят стоките в магазина след въвеждане на еврото. Законопроектът не задължава търговец да обозначи старата цена преди намаление в евро, както сега го задължава - да индикира стара и нова цена при промоции в лева. Ако търговците са
лоялни обаче, оскъпяване не би трябвало да се получи", завърши Габриела Руменова.