Глобиха солено "Кауфланд"!
С Решение № 689/17.09.2020 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК, Комисията) установи извършено нарушение по чл. 37а, ал. 1 (отм.) от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), изразяващо се в злоупотреба с по-силна позиция при договаряне от страна на "Кауфланд България ЕООД енд КО“ КД (Кауфланд) и наложи имуществена санкция в размер на 343 417 лв, съобщават от пресцентъра на КЗК.
В случая Кауфланд е преустановило реализацията чрез търговските си обекти на немалка част от асортимента на един доставчик с цел да му наложи определени търговски условия, които са неизгодни за доставчика. По този начин за предприятието, намиращо се в по-слаба позиция при договарянето, са настъпили негативни имуществени последици в резултат на поведението на Кауфланд.
Чрез постоянно изискваните от страна на Кауфланд намаления на доставните цени на предлагания от доставчика асортимент (чрез различни бонуси, рабати и отстъпки), както и чрез блокирането на голяма част от този асортимент, доставчикът е бил поставен във финансова зависимост от търговската верига поради генерираната в процесния период загуба. Освен това системата от бонуси и отстъпки се използва от Кауфланд за максимизиране на печалбата му за сметка на финансовата загуба за доставчика.
В настоящия случай възможността за увреждане на интересите на потребителите е непосредствено свързана с недобросъвестните практики на Кауфланд по отношение на неговия доставчик. С постигнатото намаление на доставните цени се обезпечава единствено печалбата на Кауфланд, без това да води до намаление на крайната продажна цена на стоките, което не е в интерес на потребителите и ги уврежда.
Съдът обосновано е приел, че поведението на Кауфланд представлява недобросъвестен модел на поведение, който няма икономическа обосновка и чрез който се цели постигане на по-ниска доставна цена на продуктите, които веригата супермаркети закупува от доставчика, подал искане пред КЗК.
Чрез този модел на поведение икономическата изгода е оставала изцяло за търговската верига и не се пренасяла върху потребителите, чрез съответно намаление в продажните цени, на които стоките се продават в търговската мрежа на Кауфланд. Това е довело не само до свиване на предлаганите продукти на конкретния доставчик, но и до намаляване на разнообразието от предлагани стоки, което само по себе си съставлява както реална, така и потенциална вреда за потребителите.