С новите текстове се дефинират отговорностите на държавните органи във връзка с контрола за техническото състояние на водностопанските системи и съоръжения, повишаването на отговорността на собствениците и ползвателите на им при прогнозирани опасни метеорологични и хидроложки явления и за осигуряването на сили и средства при възникване на критични състояния на съоръженията или бедствено положение.
Създава се Координационен съвет по водите, в който влизат министрите на околната среда и водите, на земеделието и храните, на икономиката, енергетиката и туризма, на регионалното развитие и благоустройството, на финансите, на здравеопазването, на вътрешните работи, на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на образованието, младежта и науката. Съветът осигурява координация на дейностите, свързани с разработване на плановете за управление на речните басейни и за управление на риска от наводнения; финансирането и изпълнението на програмите от мерки за намаляване на вероятността и на неблагоприятните последици от наводненията; планирането, приоритизирането и изпълнението на мерки за осигуряване сигурността на язовирите.
Законопроектът предвижда министърът на регионалното развитие и благоустройството да поддържа единен регистър за всички съоръжения във водния сектор. Той ще одобрява също така краткосрочните и средносрочни програми за проучване, проектиране и изграждане на всички ВиК системи, а не само на тези, които са публична държавна собственост, както е в сегашната редакция на закона.
Предвижда се границите на обособената територия, обслужвана от съответния ВиК оператор, да съвпада с границите на административно-териториалната единица област. Това ще позволи икономия от мащаба при предоставяне на ВиК услугите, повишаване на ефективността, гарантиране на еднакво качество на услугата на всички жители в съответната област. Стопанисването, поддържането и експлоатацията на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите ще се извършва чрез сключване на договор между асоциация по ВиК и ВиК оператор, действащ на съответната обособена територия. В случаите, когато има повече от един действащ ВиК оператор, се дава възможност договорът да бъде сключен с холдингово дружество, обединяващо действащите на съответната територия ВиК оператори, или дружество, образувано чрез преобразуване на ВиК операторите.
Проектът предвижда в срок от три месеца от влизане в сила на закона общините да уведомят съответните областни управители за избран от тях оператор, който да извършва дейностите по стопанисването, поддръжката и експлоатацията на язовирите - публична общинска собственост. За местата, където няма оператор, решение ще вземе Министерският съвет по предложение на министъра на земеделието и храните.
Контролът за техническото състояние и безопасност на всички язовири на територията на България и съоръженията към тях, независимо от собствеността им, се възлага на министъра на икономиката, енергетиката и туризма. За неизпълнение на предписания министърът може да забрани ползването на или достъпа до язовири, които се експлоатират при неспазване на изискванията за добро техническо състояние и безопасност, да разпореди извеждането от експлоатация или премахването на язовири, да забрани снабдяването с електрическа и/или топлинна енергия.
Предвидените глоби за неподдържане в добро техническо състояние и безопасност на язовирите и съоръженията към тях са от 1000 лв. до 10 000 лв., а за неизпълнение на предписания - от 1000 лв. до 20 000 лв.
С предложенията се цели осигуряване на контрол по техническото състояние и безопасността на всички язовири в страната с цел опазване живота и здравето на населението, минимизиране рисковете за икономиката и опазване на имуществото, интегрирането на политиките и координирането на действията на ведомствата, осъществяващи държавната политика в областта на водите, защитата при бедствия и различните отрасли на водния сектор.