На първата част по математика (т.нар. национално външно оценяване, където задачите са по-лесни) са се явили 53 212 ученици.
Миналата година двойките по математика в 7-и клас бяха 15 000 - рекорд, който тази година е подобрен. Справката показва, че през 2014 г. са били едва 12 824.
Втория модул, който е необходим за кандидатстване в гимназиите и където задачите са по-трудни, са решавали 32 044 от 53 212 седмокласници.
Общо 12,11%, или 3881 ученици, имат крайна оценка двойка на двата модула, което е почти двойно повече от 2015 г. Тогава слаби оценки са имали 2100 деца.
Резултатите са най-лоши от седем години насам, въпреки че за първи път децата можеха да ползват лист с формули по математика по време на изпита, казват от МОН.
По български език и литература първата част от теста са решавали 53 579, а втората част - 39 306 ученици.
Скъсаните на първата част по български език и литература са 9481. Отличните оценки като цяло са 2523, а слабите - 759.
"Колегите от министерството вложиха много усилия и по организацията на изпитите, и по създаване на един нов тон - да си казваме истината по отношение на честността на провеждане на изпитите. Целта е да направим образованието да работи", каза вицепремиерът и министър на образованието Меглена Кунева.
Резултатите давали добра основа да се каже какво и къде има нужда от смяна на модела.
"Където има по-слаби резултати, ще помогнем, нищо не се възприема фаталистично", каза още Меглена Кунева.
С най-много среден брой точки от националното външно оценяване по математика са учениците от София-град. Следват ги Варна и Търговище. На последно място са Шумен и Враца.
Лидери по български език са учениците от София-град, последни са от Сливен. Така е било и миналата година. Смолян и миналата, и тази година е втори по литература. Варна е първи подгласник и миналата, и тази година по математика.
Според проверяващите по български седмокласниците не разпознават добре видове сложно изречение по състав и пунктуацията на сложни изречения. Все още трудно извличат информация от текст особено когато не е пряко повторена, а е необходим анализ на внушението.
Все по-успешно изпълняват дидактическата задача. Срещат трудности при съвместяване на глаголните времена и наклонения. Очертавала се трайна тенденция по математика да са повече учениците, които умеят да анализират информация от графики, чертежи, мрежи и таблици.
Отново проблем са задачите, изискващи моделиране на дадена алгебрична или геометрична ситуация.
Оценката от първия модул се включва като текуща оценка за ученика по решение на учителя. С резултатите от изпитите по български език и литература и по математика учениците ще могат да кандидатстват за прием в държавни и общински училища след 7-и клас, ако оценката по всеки предмет е поне 3,00.
Документи за участие в първия етап на класиране се подават от 16 до 21 юни включително в училищата гнезда, определени от регионалните инспекторати по образование.
От МОН обявиха, че догодина оценяването ще е само с точки, а не с приравняване към 6-балната система. В 4-и клас са по-зле по математика и български, имат напредък само по "Човекът и обществото"
По-лоши резултати на изпитите по три от четири предмета са показали учениците от 4-и клас тази година в сравнение с 2015 г.
Спад на средния брой на верните отговори има на тестовете по български език и литература, по математика и по "Човекът и природата", докато миналата година по тези предмети е имало ръст на резултатите в сравнение с 2014 г.
Най-висок е тестовият резултат по предмета "Човекът и обществото". Той е по-добър и от 2015 г.
"Човекът и обществото" въвежда географски и исторически познания. Надяваме се с този резултат да променим наложилото се мнение, че историята и географията в началния етап най-много затрудняват децата", каза Евгения Костадинова, шеф на дирекцията "Образователни програми и образователно съдържание" в МОН.
58 320 четвъртокласници са се явили на български език, 58 131 по математика, 58 350 по "Човекът и обществото" и 58 118 по "Човекът и природата".
Анализът на резултатите показва, че добрите и много добрите оценки по всички предмети намаляват за разлика от шестиците, които са повече. Амплитудата между най-лоши и най-добри резултати е над 14 точки.
В 3 от четирите предмета Смолян и София-град са на първите 2 позиции, по български език и литература са в обратен ред - София-град е първенец, Смолян е на второ място. С най-ниски резултати са по четирите предмета учениците от Сливен.
"Видин се появява в графиките на 4-и клас на предни позиции", каза още Костадинова.
"Тази година оценката в 4-и клас не се записва като текуща. В бъдеще четвъртокласниците ще се класират според резултатите си в рамките на паралелката, няма да се отчита само нивото на випуска", казаха от МОН.
Причината е, че с бележките ще могат да кандидатстват в природо-математическите гимназии от 5-и клас.
Източник: в. "24 часа"