Езиковите школи, центрове и други образователни институции написаха поредно отворено писмо до институции у нас, в което настояват да им бъде позволено присъственото обучение и за по-големите ученици от 5-12 клас, които постепенно ще се връщат в училище от 4 февруари, редувайки се. Te излязоха с отворено писмо към
Красимир Вълчев и
Костадин Ангелов.
Уважаеми господа,Ние, езиковите школи, изпитните центрове и други образователни институции извън сферата на училищното, предучилищното и професионалното образование сме учудени и притеснени от липсата на споменаване на неформалния образователен сектор в трите нови заповеди на министъра на здравеопазването. Тъй като изпратихме писмо до Вас на 21.01.2021г., няма как да отдадем това на неволен пропуск, и да заобиколим факта, че това е дискриминиране на частния образователен бранш. Разрешеното присъствено обучение за деца от 1-4 клас през последния месец показа категорично, че няма разлика между държавния и частния образователен сектор по отношение на риска от заразяване. В сектора на неформалното обучение противоепидемичните мерки се спазват безкомпромисно, а рискът от заразяване дори е по-малък от този в държавните и общински училища, предвид малките групи обучаеми. Неоснователни се оказаха и изказваните притеснения за смесване на деца от различни училищни паралелки в наши групи.Защо тогава наказвате "изрядните ученици"?Искаме да насочим вниманието ви към два аспекта на проблема, при запазване на сегашния режим, позволяващ единствено онлайн обучение за ученици от 5-12 клас и възрастни в частните учебни центрове. Първо, здравният аспект – медицинските специалисти категорично не препоръчват онлайн обучението за деца да е за продължителен период, тъй като то носи рискове за физическото и психическо здраве на подрастващите – загуба на концентрация, невъзможност за стабилно надграждане на знанията и т.н.Второ, много от нашите обучаеми се подготвят за явяване на изпити за международни сертификати, които са задължителна част от последващото им кандидатстване в университети в Европа и света. Подготовката за тези изпити включва задължителна практическа част, която е невъзможно да бъде проведена онлайн. Масово гимназистите се явяват на присъствени изпити за международни езикови сертификати, които са в периода май-юни 2021 за да могат да получат навреме резултатите от положените изпити, спрямо сроковете на университетите.
Учениците в 11 и 12 клас имат нужда от високи резултати, за да може да са конкурентни при кандидатстването в избраните от тях университети .За да постигнат това, те работят години наред. Забраната за присъствено обучение поставя под риск успеваемостта на учениците на международните изпити и това респективно ще доведе до по-ниски резултати и неуспешно кандидатстване в избраните университети и специалности.Освен това, ние сме поели ангажимент към родителите на тези ученици, да ги подготвим на високо ниво за изпитите за международни сертификати, за което те са си платили съответните такси и са в правото си да настояват за пълноценна подготовка. Все пак става дума за бъдещето на тези деца.Както много добре знаете, т. нар. хибриден модел на посещаемост, в който се редува присъствено обучение на деца от различни класове с дистанционно, цели единствено избягване на струпването на много ученици на едно и също място. Напомняме Ви, че организацията на нашата дейност включва работа с малки групи ученици, обикновено до 12, които седят на необходимото разстояние в класната стая, с маски, имат своя конкретен график – два пъти седмично по час-два, нямат междучасия, столова, и др. дейности, които да водят до нерегулирано струпване на много хора на едно и също място.Спрямо Вашата заповед в момента, децата от 5 до 12 клас могат да ходят групово на кино, на Мол, на танци и фитнес, а след месец и на ресторант, но не могат да посещават часовете си по чужд език в езиков център, за да се подготвят и положат успешно изпит за езиков сертификат с цел кандидатстване.
Молим за промяна на Заповед РД-01-52/26.01.2021 г., с която да се даде възможност на учениците от 5 до 12 клас да посещават присъствено обученията си в езиковите центрове, при спазване на всички противоепидемични мерки, както го правим за по-малките ученици от 1 до 4 клас.Това, което искаме от вас, българските институции, е, най-малкото да потвърдите линия на поведение, която не прави разлика между ученици, учители и обучение в държавния и в частния сектор. Абсурдно е в ХХI век, в държава, член на Европейския съюз да се делят ученици на държавни и частни, или изобщо да се пропуска и неглижира съществуването на частния образователен сектор.
При всички случаи, очакваме от Вас ясно разписан график със срокове за поетапно разхлабване на противоепидемичните мерки за бизнеса в сектора на неформалното образование, защото в момента не можем нито да планираме нашите обучения, нито да отговаряме на непрекъснатите запитвания на наши клиенти по темата.В тази връзка, бихме искали да Ви напомним, че все още очакваме отговор на редица писма, в които поставяме гореизложените въпроси, както и отговор на искането ни, ваксинирането на учителите, работещи в неформалния сектор да се проведе едновременно с това на колегите им в общински и държавни училища. Надяваме се, не отричате правото им да се наричат учители, само защото не са държавни или общински служители, както и правото им да се ваксинират, при желание от тяхна страна, в обявената от Вас Втора фаза на ваксинация.Надяваме се на бърз и положителен отговор на нашите въпроси и искания, и на регулярна двустранна комуникация в бъдеще.С уважение,Асоциация на езиковите центрове в България